58) نعمتهاى بىپايان آخرتى و دست يافته به وسيله تقوا، بهتر از
انعام و متاع دنيا:
زيّن للنّاس حبّ الشّهوت ... والأنعم والحرث ذلك متع الحيوة
الدّنيا واللّه عنده حسنالماب*
قل أؤنبّئكم بخير مّن ذلكم للّذين اتّقوا عند ربّهم جنَّت تجرى من تحتها الأنهر
خلدين فيها وأزوج مّطهّرة ورضون مّن اللّه واللّه بصير بالعباد.
آلعمران (3) 14 و 15
[1] بعضى مفسّران، «بهيمة الأنعام» را در آيه ياد شده به انعام
وحشى، و برخى ديگر، به اعمّ از وحشى و اهلى معنا كردهاند. (روحالمعانى؛
مجمعالبيان، ذيل آيه)
[2] «نَعَم» مفرد كلمه انعام است و به شتر و گاو و گوسفند گفته
مىشود. «جزاء» مبتدايى است كه خبر آن حذف شده است؛ يعنى «عليه جزاء». كلمه «مثل»
صفت «جزاء» است و مقصود از آن مىتواند همگونى در جنس و وزن يا همانندى در قيمت
باشد. «من النعم» صفت يا حال براى «جزاء» است.