حرّمت عليكم الميتة ... وما ذبح على النّصب ... ذلكم فسق اليوم
...* ... إنّما الخمر والميسر والأنصاب ... رجس مّن عمل الشّيطن
فاجتنبوه ....[1]
مائده (5) 3 و 90
19) جواز خوردن از گوشت حيوان ذبح شده در پاى انصاب، محدود به ضرورت:
حرّمت عليكم الميتة ... وما ذبح على النّصب ... فمن اضطرّ فى
مخمصة غير متجانف لّاثم فإنّ اللّه غفور رّحيم.
مائده (5) 3
20) حلّيّت گوشت حيوان ذبح شده در برابر انصاب در صورت اضطرار، نشانه
آسانگيرى خدا بر بندگان:
حرّمت عليكم الميتة ... وما ذبح على النّصب ... فمن اضطرّ فى
مخمصة غير متجانف لّاثم فإنّ اللّه غفور رّحيم.
مائده (5) 3
21) خوردن از گوشتِ قربانى ذبح شده در برابر انصاب، مساوى با فسق و
خروج از اطاعت الهى:
حرّمت عليكم الميتة ... وما ذبح على النّصب ... ذلكم فسق اليوم
....
مائده (5) 3
22) ايمان، عمل صالح، تقوا و احسان، عامل رهايى از مؤاخذه بر قربانى
كردن براى انصاب پيش از تحريم آن:
... إنّما الخمر والميسر والأنصاب ... رجس مّن عمل الشّيطن
فاجتنبوه ...* ليس على الّذين ءامنوا وعملوا الصَّلحت جناح فيما طعموا إذا ما
اتّقوا وّءامنوا وعملوا الصَّلحت ثمّ اتّقوا وّءامنوا ثمّ اتّقوا و أحسنوا ....
مائده (5) 90 و 93
23) حلّيت گوشت حيوان ذبح شده در برابر انصاب در صورت اضطرار، پرتوى
از مغفرت و رحمت الهى:
حرّمت عليكم الميتة ... وما ذبح على النّصب ... فمن اضطرّ فى
مخمصة غير متجانف لإثم فإنّ اللّه غفور رّحيم.
مائده (5) 3
24) رفع مؤاخذه از مؤمنان صالح، در صورت خوردن از گوشت قربانى براى
انصاب، پيش از تحريم آن:
يأيّها الّذين ءامنوا إنّما الخمر والميسر والأنصاب ... رجس مّن
عمل الشّيطن فاجتنبوه ...*
ليس على الّذين ءامنوا وعملوا الصَّلحت جناح فيما طعموا ....[2]
مائده (5) 90 و 93
25) حرمت خوردن گوشت حيوان ذبح شده در پاى انصاب:
حرّمت عليكم الميتة ... وما ذبح على النّصب ... ذلكم فسق ....
[1] به قرينه آيه سوم همين سوره «... و ما ذُبح على النُصُب ...»
ممكن است، منظور از «انصاب» قربانى كردن نزد آنها باشد.
[2] «ليس ... جناح فيما طعموا» مىتواند قرينه باشد كه امور مذكور
در آيه 90 يا خوردنى است يا استفاده از آنها در جهت خوردنى است.
[3] وصف امور مذكور در آيه به «رجس» و عمل شيطانى، و امر به
اجتناب از آنها، بر حرمت خوردن دلالت دارد؛ بنابراين قربانى كه زير پاى «انصاب»
ذبح شده خوردن گوشت آن حرام است.