سوره مائده (5) استفاده مىشود در آستانه آنها قربانى مىكردند. [1] گوشت قربانى را بر روى آنها قرار
داده يا خونش را به آنها مىماليدند. [2] برخى گفتهاند: اين سنگها در اطراف كعبه نصب بوده است. تفاوت انصاب
با اصنام، اين بوده كه اصنام، برخلاف انصاب، صورت و نقش داشته است. [3] در اين مدخل از واژه «انصاب» و
«نُصُب» استفاده شده است.
اجتناب از انصاب
1) لزوم پرهيز مؤمنان از عبادت انصاب و قربانى كردن براى آنها:
[4] در آيه، يا بايد واژهاى مانند «عبادت» در تقدير باشد و يا به
قرينه آيه سوم همين سوره «و ما ذُبح على النُصُب»، منظور، قربانى كردن باشد كه
نوعى عبادت، شمرده مىشود.
[5] عطف «أطيعوا» بر «اجتنبوا» مىتواند عطف عام بر خاص و مفيد
نكته مذكور باشد.
[6] نياوردن قيد «فى الخمر و الميسر» در جمله «و يصدّكم ...»
برخلاف جمله «أن يوقع» مىتواند اشاره به اين باشد كه منشأ ترك ياد خدا و برپايى
نماز، مخصوص شراب و قمار نيست و برخاسته از گرايش به «انصاب» و «ازلام» (مظاهر
شرك) نيز هست.