... و أصحب الرّسّ و ثمود* ... كلٌّ كذّب الرّسل فحقّ وعيد.[3]
ق (50) 12 و 14
كذّبت ثمود بالنّذر*
فكيف كان عذابى ونذر*
إنّا أرسلنا عليهم صيحة وحدة فكانوا كهشيم المحتظر.[4]
قمر (54) 23 و 30 و 31
[1] مقتضاى اخبار از عذاب به «فحق وعيد» پس از تكذيب پيامبران،
اين است كه آنان، پيش از عذاب، به وسيله رسولان انذار شدهاند.
[2] مقصود از «ضربنا له الأمثال» در اين آيه، به اقتضاى سياق،
انذار و موعظه است.
[3] مقتضاى اخبار خداوند از عذاب با «حق وعيد» اين است كه قوم
ثمود پيشتر انذار شده باشند.
[4] بنابراينكه «نذر» جمع «نذير» و مقصود از آن صالح (ع) باشد و
علّت اطلاق جمع (نذر) آن است كه تكذيب يكى از انبيا به منزله تكذيب همه آنها است.
(مجمعالبيان، ذيل آيه)