responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 430

وهو الّذى أنشأ ... والرّمّان متشبها وغير متشبه كلوا من ثمره إذا أثمر ....

انعام (6) 141

3) زمان و كيفيّت به ثمر نشستن درخت انار و رسيدن ميوه آن، از نشانه‌هاى قدرت خدا براى مؤمنان:

... والرّمّان مشتبها وغير متشبه انظروا إلى‌ ثمره إذا أثمر وينعه إنّ فى ذلكم لأيت لّقوم يؤمنون.

انعام (6) 99

4) به وجود آمدن انار به وسيله باران از آيات خداشناسى:

وهو الّذى أنزل من السّمآء مآء فأخرجنا به ... والرّمّان مشتبها وغير متشبه انظروا إلى‌ ثمره إذا أثمر وينعه إنّ فى ذلكم لأيت لّقوم يؤمنون.

انعام (6) 99

انار در بهشت‌

5) انار از جمله ميوه‌هاى بهشتى:

فيهما فكهة ونخل ورمّان.

رحمان (55) 68

6) دو باغ بهشتى خائفان از خدا، برخوردار از ميوه انار:

ولمن خاف مقام ربّه جنّتان‌* و من دونهما جنّتان‌* فيهما فكهة ونخل ورمّان. [1]

رحمان (55) 46 و 62 و 68

7) درختان انار بهشتى برخوردار از سرسبزى شديد:

مدهامّتان‌* فيهما فكهة ونخل ورمّان.

رحمان (55) 64 و 68

8) ميوه‌هاى متنوع به ويژه خرما و انار در بهشت، نمود ربوبيت الهى:

فيهما فكهة ونخل ورمّان‌* فبأىّ ءالاء ربّكما تكذّبان.

رحمان (55) 68 و 69

انار و زيتون‌

9) شباهت انار با زيتون در عين متفاوت بودن آن دو:

... والزّيتون والرّمّان مشتبها وغير متشبه .... [2]

انعام (6) 99

... والزّيتون والرّمّان متشبها وغير متشبه ....

انعام (6) 141

انفاق انار

10) سفارش خداوند به انفاق از ثمرات باغات انار در عين استفاده از آن:

وهو الّذى أنشأ ... والرّمّان متشبها وغير متشبه كلوا من ثمره إذا أثمر وءاتوا حقّه يوم حصاده ....

انعام (6) 141

اهمّيت انار

11) انار، داراى اهميّتى ويژه در ميان ساير ميوه‌ها:

فيهما فكهة ونخل ورمّان. [3]

رحمان (55) 68

باغ انار

12) به بار نشستن باغ انار و رسيدن ميوه آن، شايسته تفكّر و مطالعه:

... وجنَّت ... والرّمّان ... انظروا إلى‌ ثمره إذا أثمر وينعه ....

انعام (6) 99


[1] «من دونهما» عطف بر «جنّتان» در آيه 46 است. «دون» به معناى نزديك‌تر (مفردات راغب) و بيانگر دو بهشت ديگر براى خائفان است.

[2] «متشبها و غير متشبه» حال براى انار و زيتون است. (روح‌المعانى، ذيل آيه)

[3] از ذكر «رمّان» پس از «فاكهة»- كه ذكر خاصّ پس از عام است استفاده مى‌شود كه انار اهمّيّت ويژه‌اى دارد.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 430
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست