3) پيامبر (ص)، فاقد پيشينه خواندن و نوشتن پيش از بعثت:
وما كنت تتلوا من قبله من كتب ولاتخطّه بيمينك إذا لّارتاب
المبطلون.
عنكبوت (29) 48
4) تعليم كتاب و حكمت به مردم امّى و تلاوت كتاب آسمانى بر آنان، از
سوى پيامبر (ص)، به رغم امّى بودنش:
هو الّذى بعث فى الأمّيّين رسولا مّنهم يتلوا عليهم ءايته
ويزكّيهم ويعلّمهم الكتب والحكمة ....
جمعه (62) 2
فلسفه امّى بودن محمّد (ص)
5) امّى بودن پيامبر (ص) مانعى در برابر ترديد باطلانديشان:
وما كنت تتلوا من قبله من كتب ولاتخطّه بيمينك إذا لارتاب
المبطلون.
عنكبوت (29) 48
امّيّين عرب
6) تلاوت آيات قرآن بر امّيّين عرب، از سوى پيامبر (ص):
هو الّذى بعث فى الأمّيّين رسولا مّنهم يتلوا عليهم ءايته ....[1]
جمعه (62) 2
7) مردم جزيرةالعرب دوران بعثت، ناتوان از خواندن و نوشتن و مردمانى
امّى:
هو الّذى بعث فى الأمّيّين رسولا مّنهم ....
جمعه (62) 2
8) مردم مكّه، مردمى امّى در دوران بعثت:
هو الّذى بعث فى الأمّيّين رسولا مّنهم ....
جمعه (62) 2
گمراهى امّيّين عرب
9) گمراهى آشكار امّيّين عرب پيش از بعثت حضرت محمّد (ص):
هو الّذى بعث فى الأمّيّين رسولا مّنهم ... و ان كانوا من قبل
لفى ضلل مبين.
جمعه (62) 2
امّيّين يهود
10) حدس و گمان، پايه و اساس اعتقاد و تفكّرات امّيّين يهود درباره
تورات:
ومنهم أمّيّون لايعلمون الكتب إلّاأمانىَّ وإن هم إلّايظنّون.[2]
بقره (2) 78
[1] مقصود از «امّيّين» در آيه، عربها هستند كه در عصر نزول
خواندن و نوشتن نمىدانستند و پيامبرى براىشان مبعوث نشده بود و نيز گفته شده:
مقصود از آن اهل مكّهاند و از اين جهت كه آنها اهل امّالقرى (مكّه) بودند،
«امّيّين» ناميده شدند. (مجمعالبيان، ذيل آيه)
[2] . مرجع ضمير «منهم» يهود است كه در آيات پيشين از آنان ياد شده
است. مقصود از «الكتاب»، تورات است. (التحريروالتنوير، ذيل آيه)