responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 243

شهداء على النّاس .... [1]

بقره (2) 143

2. اعتدال‌

18) امّت اسلام، امّتى معتدل ميان امّت‌ها:

وكذلك جعلنكم أمّة وسطا لّتكونوا شهداء على النّاس ....

بقره (2) 143

3. امر به معروف و نهى از منكر

19) امّت اسلام، امركننده مردم به انجام نيكى‌ها و نهى‌كننده از منكر:

كنتم خير أمّة أخرجت للنّاس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر ....

آل‌عمران (3) 110

4. ايمان به خدا

20) ايمان به خدا، از اوصاف امّت اسلام و رمز برترى آن بر ديگر امّت‌ها:

كنتم خير أمّة أخرجت للنّاس ... وتؤمنون باللّه ....

آل‌عمران (3) 110

5. برترى‌

21) امّت اسلام، امّتى برتر به دليل ايمان به خدا و انجام امر به معروف و نهى از منكر:

كنتم خير أمّة أخرجت للنّاس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون باللّه ....

آل‌عمران (3) 110

6. حجّت خدا

22) امّت اسلام، حجّتى از سوى خدا بر ديگر امّت‌ها:

وكذلك جعلنكم أمّة وسطا لّتكونوا شهداء على النّاس .... [2]

بقره (2) 143

7. حق‌گرايى‌

23) امّت اسلام، امّتى حق‌طلب:

وممّن خلقنآ أمّة يهدون بالحقّ وبه يعدلون. [3]

اعراف (7) 181

8. گواه اعمال‌

24) گواهى امّت اسلام در قيامت بر اعمال امّت‌ها:

وكذلك جعلنكم أمّة وسطا لّتكونوا شهداء على النّاس .... [4]

بقره (2) 143

9. هدايت‌گرى‌

25) هدايت به حق، از ويژگى‌هاى امّت اسلام:

وممّن خلقنآ أمّة يهدون بالحقّ وبه يعدلون.

اعراف (7) 181

امّت برتر---) همين مدخل، امّت اسلام، ويژگى‌هاى امّت اسلام، برترى‌

امّت بودن ابراهيم (ع)

26) ابراهيم (ع)، به تنهايى به منزله يك امّت:

إنّ إبرهيم كان أمّة قانتا لّلّه حنيفا ....

نحل (16) 120

27) ابراهيم (ع) و فرزندانش، امّتى واحد:

أم كنتم شهداء إذ حضر يعقوب الموت إذ قال لبنيه ما تعبدون من بعدى قالوا نعبد إلهك وإله ءابائِك إبرهيم وإسمعيل وإسحق إلها


[1] مقصود از «شهداء على النّاس» نمونه‌هاى عينى راستى و درستى است؛ نه گواهان صرف.

[2] يكى از معانى «شهداء على النّاس» حجّت بودن براى مردم است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[3] طبق روايت، مقصود از «أمّة يهدون بالحق»، امّت پيامبر اسلام (ص) است. (نورالثقلين، ذيل آيه)

[4] برداشت بنا بر اين است كه مقصود از «شهداء على النّاس» همان معناى ظاهرى‌اش يعنى گواه بودن باشد. گفتنى است: فعل مضارع «لتكونوا» و نيز تحقّق دقيق گواهى، قرينه است بر اين‌كه ظرف شهادت، قيامت است و مفسّران هم اين گواهى را مربوط به قيامت دانسته‌اند. (مجمع‌البيان؛ روح‌المعانى، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 243
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست