21) ابراهيم (ع)، خواستار استمرار امامت در نسل خويش:
وإذ ابتلى إبرهيم ربّه بكلمت فأتمّهنّ قال إنّى جاعلك للنّاس
إماما قال ومن ذرّيّتى ....
بقره (2) 124
22) استمرار يافتن امامت در نسل صالح ابراهيم (ع):
وإذ ابتلى إبرهيم ربّه بكلمت فأتمّهنّ قال إنّى جاعلك للنّاس
إماما قال ومن ذرّيّتى قال لاينال عهدى الظَّلمين.
بقره (2) 124
[1] آيه، خطاب به مشركان است. خداوند مشركان را به اهل كتاب ارجاع
داده تا براىشان ثابت شود كه رسالت، امرى سابقهدار است. با وجود اين، آيه عامّ
است و در روايات فراوانى «اهلالذكر» به امامان (ع) تفسير شده است. (نورالثقلين،
ذيل آيه)
[3] اضافه «اولى» به «امر» و موارد استعمال آن در قرآن، مثل «و
شاورهم فىالأمر» (آلعمران/ 159) و «و امرهم شورى بينهم» (شورى/ 38) و روايات،
نشان مىدهد كه مقصود از آن، امور دنيايى است و با توجّه به تكرار «اطيعوا» در
آيه، روشن مىشود كه منظور از اطاعت از اولىالامر، پيروى از امامان (ع) در امور
حكومتى است.
[4] امام باقر (ع) در حديثى مىفرمايد: منظور از «مُلكاً عظيماً»
امامت است. (كافى، ج 1، ص 206، ح 5)