responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 144

109) نيازمندى اقتصادى، زمينه وابستگى به بيگانگان:

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما المشركون نجس ... وإن خفتم عيلة فسوف يغنيكم اللّه من فضله إن شآء ....

توبه (9) 28

110) قطع وابستگى اقتصادى به بيگانگان، مورد تشويق خداوند:

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما المشركون نجس فلايقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا وإن خفتم عيلة فسوف يغنيكم اللّه من فضله إن شآء إنّ اللّه عليم حكيم.

توبه (9) 28

111) نگرانى برخى مسلمانان صدر اسلام از اختلال نظام اقتصادى خود پس از قطع رابطه با مشركان:

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما المشركون نجس ... وإن خفتم عيلة فسوف يغنيكم اللّه من فضله إن شآء ....

توبه (9) 28

نيز---) آب، آهن، اجاره، اجرت، احسان، ارث، اسراف، اطعام، انفاق، انفال، پشم، پول، تجارت، تكاثر، جزيه، جُعاله، خمس، دامدارى، دَين، ربا، رشوه، رهن، زكات، صدقه، غصب، غنيمت، فى‌ء، قمار، كشاورزى، كفّاره، كم‌فروشى، مال، مالكيّت، مهريّه، نفقه و هبه‌

اقرار

اقرار از قرّ در لغت به معناى اعتراف‌ [1] و اثبات‌چيزى‌ [2] است و در اصطلاح، خبر دادن به ثبوت حقّى براى غير و به ضرر خود است. [3] مقصود از اقرار در اين‌جا، اعمّ از معناى لغوى، عرفى و اصطلاحى است. در اين مدخل از مشتقات واژه‌هاى «اعترف»، «أقرّ» و «قول» استفاده شده است.

اهمّ عناوين: اقرار برادران يوسف، اقرار جنّيان، اقرار جهنّميان، اقرار زليخا، اقرار شيطان، اقرار كافران، اقرار مجرمان، اقرار مشركان، اقرار نافذ.

اقرار آدم (ع)

1) اقرار آدم (ع) به گناه خود پس از توبيخ خداوند درباره تناول او و همسرش از شجره ممنوعه:

... و ناديهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشّجرة ...* قالا ربّنا ظلمنآ أنفسنا وإن لّم‌تغفر لنا وترحمنا لنكوننّ من الخسرين. [4]

اعراف (7) 22 و 23

اقرار ابليس‌

2) اعتراف ابليس به گمراه شدن خود:

قال يإبليس ما لك ألّاتكون مع السجدين‌* قال ربّ بمآ أغويتنى لأزيّننّ لهم فى الأرض ولأغوينّهم أجمعين.

حجر (15) 32 و 39


[1] ترتيب كتاب العين.

[2] مفردات راغب.

[3] موسوعة كشّاف اصطلاحات العلوم و الفنون، ج 1، ص 246.

[4] مقصود از «ظلم» در آيه ترك مندوب و نقص در ثواب است، (مجمع‌البيان، ذيل آيه) و اين با مقام عصمت تنافى ندارد.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 4  صفحه : 144
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست