[1] . يوسف عليه السلام با مقيد كردن عملكرد ناصواب برادرانش به
زمان جهل آنان [اذ انتم جاهلون] اشاره به اين معنا دارد: من شما را معذور
مىشمرم، چرا كه در دوران نادانى، مرتكب خلاف شديد. (الميزان، ج 11، ص 236)
[2] . بر اساس اين احتمال كه مراد از شهادت در «ما شهدنا» شهادت
برادران نزد يعقوب عليه السلام به دزدى كردن فرزندش بنيامين باشد كه در اين صورت،
مراد از عبارت «ما كنا للغيب حافظين» ناتوانى از مراقبت بنيامين در نهان خواهد
بود.
[3] . فرزندان يعقوب، در صورت آگاهى به وجود جام شاهى در اثاثيّه
بنيامين، كيفر سارق در آيين خويش را بيان نمىكردند. برداشت مزبور بر اساس اين
احتمال است كه مراد از شهادت در «ما شهدنا» بيان حكم سارق باشد، در اين صورت معناى
عبارت «ما كنا للغيب حافظين» چنين مىشود: ما نمىدانستيم كه او جام شاهى را سرقت
كرده است تا حكم سارق را بيان نكنيم.