[1] . يادآورى علم خداوند به اعمال بندگان كه حرّ را به صورت برده
فروختند، مىتواند كنايه از برداشت ياد شده باشد. (تفسير الكشاف، ج 4، ص 296؛
الكشف و البيان، ج 5، ص 204)
[2] . استعمال «انزال»، گوياى اين است كه حضرتيعقوب عليه السلام
نيز شخصاً صاحب ملّت و وحى بوده است. (الميزان، ج 1، ص 311- 312)
[3] . از مفرد آمدن «ملّة» در آيه، استفاده مىشود كه ابراهيم،
اسحاق و يعقوب عليهم السلام، از آيين يكسانى پيروى مىكردند و چون ابراهيم عليه
السلام، مقدّم بر آن دو بوده است، آنان تابع همان شريعت ابراهيم عليه السلام
بودهاند.