responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 33  صفحه : 200

7. خداوند، در كمين ثروتمندان بى‌اعتنا به اكرام ايتام:

انَّ رَبَّكَ لَبِالمرصاد ء فَامَّا الانسنُ اذا مَا ابتَلهُ رَبُّهُ فَاكرَمَهُ ونَعَّمَهُ فَيَقولُ رَبّى اكرَمَن ء وامّا اذا ما ابتَلهُ فَقَدَرَ عَلَيهِ رِزقَهُ فَيَقولُ رَبّى اهنَن ء كَلّا بَل لا تُكرِمونَ اليَتيم.

فجر (89) 14-/ 17

8. ارزشمندى پناه دادن و فراهم كردن مكان مناسب براى يتيمان و رهانيدن‌شان از سرگردانى، از سنن الهى احترام به يتيم:

الَم يَجِدكَ يَتيمًا فَاوى‌.

ضحى (93) 6

9. ترك اكرام يتيم، سبب كم شدن روزى انسان در دنيا و گرفتارى عذاب بى‌نظير در قيامت:

وامّا اذا ما ابتَلهُ فَقَدَرَ عَلَيهِ رِزقَهُ فَيَقولُ رَبّى اهنَن ء كَلّا بَل لا تُكرِمونَ اليَتيم ء فَيَومَذٍ لا يُعَذّبُ عَذابَهُ احَد.

فجر (89) 16 و 17 و 25

10. ترك اكرام يتيم، مورد نكوهش خداوند و باعث ذلّت و خوارى در پيشگاه او:

وامّا اذا ما ابتَلهُ فَقَدَرَ عَلَيهِ رِزقَهُ فَيَقولُ رَبّى اهنَن ء كَلّا بَل لا تُكرِمونَ اليَتيم.

فجر (89) 16 و 17

11. احترام به يتيم، سبب عزّت و گرانقدرى انسان در نزد خدا:

فَامَّا الانسنُ اذا مَا ابتَلهُ رَبُّهُ فَاكرَمَهُ ونَعَّمَهُ فَيَقولُ رَبّى اكرَمَن ء وامّا اذا ما ابتَلهُ فَقَدَرَ عَلَيهِ رِزقَهُ فَيَقولُ رَبّى اهنَن ء كَلّا بَل لا تُكرِمونَ اليَتيم. [1]

فجر (89) 15-/ 17

12. آشكار شدن ارزش حقيقى اكرام ايتام، در قيامت:

كَلّا بَل لا تُكرِمونَ اليَتيم ء وجى‌ءَ يَومَذٍ بِجَهَنَّمَ يَومَذٍ يَتَذَكَّرُ الانسنُ و انّى‌ لَهُ الذّكرى‌. [2]

فجر (89) 17 و 23

13. مراقبت از نماز، زمينه‌ساز احترام يتيم و رسيدگى به امور آنان:

فَذلِكَ الَّذى يَدُعُّ اليَتيم ء فَوَيلٌ لِلمُصَلّين ء الَّذينَ هُم عَن صَلاتِهِم ساهون.

ماعون (107) 2 و 4 و 5

14. همزيستى با ايتام و بها دادن به شخصيّت آنان و اكرام و احترام ايشان، ارزشمند و مورد تشويق خداوند:

... ويَسَلونَكَ عَنِ اليَتمى‌ قُل اصلاحٌ لَهُم خَيرٌ وان تُخالِطوهُم فَاخونُكُم فى الدّين‌ ...

بقره (2) 220

كَلّا بَل لا تُكرِمونَ اليَتيم.

فجر (89) 17

15. ايتام وسيله آزمايش خداوند از ثروتمندان نسبت به اكرام آنان:

... ابتَلهُ رَبُّهُ فَاكرَمَهُ ونَعَّمَهُ فَيَقولُ رَبّى اكرَمَن ء وامّا اذا ما ابتَلهُ فَقَدَرَ عَلَيهِ رِزقَهُ فَيَقولُ رَبّى اهنَن ء كَلّا بَل لا تُكرِمونَ اليَتيم.

فجر (89) 15-/ 17


[1] . «كلّا» ردع از توهم كرامت به سبب برخوردارى از ثروت است و بيانگر اين جهت است كه در صورت عدم اكرام يتيم كرامت حاصل نخواهد شد. (الميزان، ج 20، ص 283)

[2] . مقصود از «يتذكّر» به قرينه سياق، متذكّر شدن انسان به اين است كه بهره‌منديهاى دنيايى وسيله امتحان وى بوده و او در آن كوتاهى نموده است. از آن جمله «يتيم» را اكرام ننموده است.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 33  صفحه : 200
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست