[1] . مراد از «فإذا سجدوا» سجده دوم در ركعت اوّل است
(مجمعالبيان، ج 3-/ 4، ص 156) و اين حكم در صورتى است كه جنگجويان بخواهند به
صورت دو گروه با يك امام، نماز جماعت بهجا آورند.
[2] . «من» در آيه براى تبعيض است. مراد از تبعيض، اين است كه در
بخشى از مقام نماز اقامه شود. از آيه وجوب [خواندن] دو ركعت نماز طواف در آن مقام
فهميده مىشود. (زبدةالبيان، ص 368)
[3] . برخى احتمال دادهاند كه مقصود از «واركعوا مع الرّاكعين»
نمازهايى باشد كه خواندن آنها به صورت جماعت واجب است، مثل عيدين. (زبدة البيان، ص
183) لازم به توضيح است كه وجوب جماعت، مخصوص زمان حضور معصوم عليه السلام است.
اما در زمان غيبت مستحبّ است. (تحرير الوسيله، ج 1، ص 241)
[4] . بنا بر قولى از آيه، صدقه [زكات] فطره و نماز عيداراده شده
است و اين برداشت هم بر اساس روايت منقول از امام صادق عليه السلام است.
(مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 722)
[5] . برخى گفتهاند: مقصود از «فصلّ لربّك» نماز عيد [قربان] است
و اين آيه دليلى بر وجوب آن است. (زبدةالبيان، ص 136)
[6] . از امام باقر عليه السلام درباره چگونگى و مقدار نماز در سفر
سؤال شد: حضرت با تمسك به آيه وجوب تقصير، شكسته شدن نماز در سفر را استدلال
فرمود. (زبدة البيان، ص 174)
[7] . بنابرقولى، مقصود از «من الليل فتهجد ...» نماز شب است.
(زبدة البيان، ص 99)