نيز نهر گفته مىشود. [1] در اين مدخل از واژههاى «نهر»، «سريّا» و سياق برخى آيات استفاده شده است.
اهمّ عناوين: تسخير نهر، خلقت نهر، فوايد نهر، نهرهاى بهشت.
امتحان با نهر---) طالوت، سپاه طالوت
پيدايش نهر
1. پديدار شدن جويبارى در نقطهاى پايينتر از مكان استقرار مريم عليها السلام هم زمان با ولادت عيسى عليه السلام:
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِيًّا فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ ...
فَناداها مِنْ تَحْتِها أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا.
مريم (19) 16 و 19 و 23 و 24
2. پديد آمدن نهر آب از زير پاى مريم عليها السلام به فرمان خدا:
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا فَناداها مِنْ تَحْتِها أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا [2].
مريم (19) 16 و 24
3. خلقت نهرها، سزاوار تفكر انسانهاى انديشهمند:
وَ هُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِيها رَواسِيَ
[1] . مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 162؛ الكشاف، ج 1، ص 107
[2] . در احتمالى «سريّاً» نهرى بوده كه آب آن قطع شده بود و خداوند در آن آب به وجود آورد. (مجمعالبيان، ج 5-/ 6، ص 790)