responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 572

31. نوشتن تورات بر روى كاغذ از سوى بنى اسرائيل و يهود:

؟؟؟؟ 32. نزول قرآن بر پيامبر در كاغذى ملموس و نوشتارى قابل حس مورد درخواست كافران:

وَ لَوْ نَزَّلْنا عَلَيْكَ كِتاباً فِي قِرْطاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ.

انعام (6) 7

4. ورق‌

33. تورات، كتابى نوشته شده بر ورق:

وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ [1].

طور (52) 2 و 3

34. نوشتن قرآن، روى ورق، براى قرائت آن:

وَ كِتابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ [2].

طور (52) 2 و 3

نوشتن اسناد دين---) دين، اسناد دين، دين مدّت‌دار، نويسنده دين، وثيقه در دين‌

نوشتن اعمال---) عمل، ثبت عمل، نامه عمل، كاتبان نامه عمل‌

نوشتن تورات‌

35. استفاده يهوديان از نوشتن جهت تحريف كتاب تورات:

فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ.

بقره (2) 79

36. امّى بودن (درس نخواندن و خط ننوشتن) نشانه صداقت پيامبر صلى الله عليه و آله، در ادّعاى نبوّت:

قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعاً ... فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ‌ [3] وَ كَلِماتِهِ‌ ...

اعراف (7) 158

وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ.

عنكبوت (29) 48

37. درس نخواندن و خط ننوشتن پيامبر صلى الله عليه و آله يكى از نشانه‌هاى حقّانيّت رسالت آن حضرت، نزد اهل‌كتاب:

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ‌ ....

اعراف (7) 157

38. درس نخواندن و خط ننوشتن، يكى از ويژگيهاى پيامبر صلى الله عليه و آله:

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي‌


[1] . مراد از «كتاب مسطور» تورات است و «رق» به معناى‌ورق است. (مجمع البيان، ج 9- 10، ص 246- 247؛ الميزان، ج 19، ص 6)

[2] . در احتمالى مقصود از كتاب مسطور، قرآن كريم و نيزمقصود از «رق»، «ورق» باشد. (مجمع البيان، ج 9- 10، ص 247)

[3] . «ايها الناس» خطابى است كه شامل همه مردم است. (التفسير الكبير، ج 5، ص 383؛ مجمع البيان، ج 3- 4، ص 751)، پيامبر صلى الله عليه و آله نزد هيچ استادى تعلّم ننمود و هيچ كتابى را مطالعه نكرد و با هيچ عالمى مجالست نكرد، زيرا مكه شهر علما نبود و پيامبر صلى الله عليه و آله از مكه غيبت طولانى نكرد تا گفته شود در نتيجه آن علوم بسيارى را فرا گرفت، با وجود آن خداوند بر وى در علم و تحقيق را گشود و قرآن را بر وى آشكار ساخت كه مشتمل بر علوم اولين و آخرين است، پس ظهور اين دانش‌ها بر وى با وجود آنكه او شخصى امى بوده كه با استادى ملاقات نداشته و كتابى را قرائت نكرده از بزرگ‌ترين معجزات است. (التفسير الكبير، ج 5، ص 385)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 572
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست