22. ناتوانى محمد صلى الله عليه و آله از هرگونه نوشتن:
وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا
تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ.
عنكبوت (29) 48
[1] . احتمال دارد كلمه «ما» در «مايسطرون» مصدريه باشد به تقدير
«و سطرهم» به معناى كتابت و نويسندگى و احتمال دارد موصوله باشد به معناى آنچه
مىنويسند كه همان مكتوب و نوشتار است برداشت براساس احتمال اول است. (مجمع
البيان، ج 10-/ 9، ص 500؛ التفسير الكبير، ج 30، ص 599)
[2] . از كلبى نقل شده است كه مقصود از كتاب تورات است. (مجمع
البيان، ج 9- 10، ص 247)
[3] . كتاب مسطور، كتابى است كه خداوند آن را براى ملائكه خود در
آسمان نوشته است تا در آن حوادث گذشته و آينده را بنگرند. (مجمع البيان، ج 9- 10،
ص 247)
[4] . از فراء نقل شده است: مقصود از «كتاب مسطور» «صحائف اعمال»
انسانها است كه در قيامت به آنها داده مىشود. عدهاى آن را با دست راست خود
مىگيرند و برخى با دست چپ. (مجمع البيان، ج 9- 10، ص 247)
[5] . برخى گفتهاند: مقصود از كتاب مسطور، قرآنى است كه مؤمنان آن
را مىنويسند. (مجمع البيان، ج 9- 10، ص 247)
[6] . «ما» در جمله «وما يسطرون» مصدريه است و مراد نوشته است.
خداوند از اين جهت سوگند مذكور را ياد كرده كه قلم و نوشته از عظيمترين نعمتهاى
الهى است كه خداى متعال بشر را به آن هدايت كرده است. (الميزان، ج 19، ص 368)
[7] . «امّى» به كسى مىگويند كه نمىتواند كتابى را بخواند و نه
بنويسد (مفردات، ص 87، «امى») و مراد از ضمير در «منهم»، «يهود» مىباشد. (لباب
التأويل، ج 1، ص 56؛ الكشف و البيان، ج 1، ص 223)