[1] . مراد از «نور» نور ايمان است. (البحر المديد، ج 3، ص 17؛ بحر
العلوم، ج 2، ص 222)
[2] . «نضره» به معناى حُسن است. (مفردات، ص 810، «نضر») ليكن
مرحوم طبرسى آن را به نور، حسن، سفيدى و بهجت معنا كرده است. (مجمع البيان، ج 9-/
10، ص 581)
[3] . مقصود اين است كه مؤمنان نزد خداوند به منزله صديقين و شهدا
هستند و مثل پاداش صديقين و شهدا و مثل نور آنان را دارا خواهند بود. (الكشاف، ج
4، ص 478)
[4] . بنابر قولى، مقصود از ظلمات و نور، جهنم و بهشت است، و تقديم
ظلمات براى اين است كه پيش از نور آفريده شده است. (مجمع البيان، ج 3-/ 4، ص 423)
[5] . «ضياء» يعنى چيزى كه از اجسام نورانى منتشر مىشود. (مفردات،
ص 514، «ضوء»)
[6] . مراد از «الكتاب المنير» تورات و انجيل است. (جوامعالجامع،
ج 1، ص 226؛ بيان المعانى، ج 5، ص 437؛ تفسير التحرير و التنوير، ج 3، جزء 4، ص
186)