نمرود بن كوشِ بن كنعان بن حام بن نوح، پادشاه بابل بود[3] كه از روى تكبّر و بزرگبينى ادّعاى
ربوبيّت نمود.[4] گويند: وى بوده كه فرمان داد تا
ابراهيم عليه السلام را در آتش افكنند.[5] در اين مدخل از آيه «المتر الى الّذى حاجّ ابراهيم ...» و برخى
آيات كه داستان افكندن ابراهيم عليه السلام را در آتش بيان مىكند، استفاده شده
است.
ادّعاى نمرود
1. نمرود، مدّعى الوهيّت و ربوبيّت خود، همراه با الوهيّت خداوند:
[1] . از احتمالات درباره «فصلّ» نماز عيد (قربان) مىباشد، زيرا
به دنبال آن قربانى را ذكر كرد. (زبدةالبيان، ج 1، ص 89؛ مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص
837؛ احكامالقرآن، ابنالعربى، ج 4، ص 1986)
[2] . يكى از ادلّه بر وجوب تكبيرها در نماز عيدين آيه «و لتكبروا
اللّه على ما هديكم» است (فقهالقرآن، ج 1، ص 160) و مقصود تكبير بعد از نماز عيد
است. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 499)
[6] . نمرود به الوهيّت خداوند معتقد بود، زيرا اگر الوهيّت خداوند
مورد قبول وى نبود سخن ابراهيم عليه السلام را كه خدا خورشيد را از مشرق مىآورد
قبول نمىكرد، نسبت به ربوبيّت خودش نيز در كنار الوهيّت خداوند باور داشت.
ابراهيم عليه السلام مدّعى بود كه ربّ او خداوند و نه ديگرى است، ولى نمرود مدّعى
بود كه وى ربّ ابراهيم عليه السلام است، و گرنه تسليم ابراهيم عليه السلام نمىشد
و مبهوت نمىماند. (الميزان، ج 2، ص 350)