نماز خوف نمازى است كه در شرايط ويژه از جمله ترس از دشمن به جاى
انجام نمازهاى يوميّه تشريع شده است و آن در حال سفر به اتّفاق تمامى فقها به صورت
قصر و شكسته انجام مىشود و در غير سفر نيز بر اساس يك قول قصر است. اگر نماز خوف
به جماعت خوانده شود تمامى فقها معتقدند كه شكسته است و اگر فرادى انجام شود
خواندن آن به شكسته مورد اختلاف است ولى بيشترين فقها به قصر نماز فتوا دادهاند.[1]
احكام نماز خوف
1. وجوب نماز قصر در مسافرت هنگام ترس از حمله و اذيّت شدن از سوى
دشمن:
[2] . نفى جناح ظاهر در جواز است و لكن منافات ندارد كه ورود آن در
سياق، براى وجوب باشد، زيرا در مقام تشريع واقع شده است و در آن صِرف كاشفيّت از
جعل حكم كفايت مىكند. چنانكه در سوره بقره
(2) آيه 158 نيز اين چنين است.
(الميزان، ج 5، ص 61) مؤيّد اين برداشت روايتى از امام باقر عليه السلام است كه
تقصير در سفر واجب است. (تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 542، ح 527)
[3] . در احتمالى «يفتنكم» به معناى «يقتلكم» است. (مجمعالبيان، ج
3-/ 4، ص 101)
[4] . با توجّه به اينكه «رجالًا» به معناى راه رفتن و «ركباناً»
را به معناى سوار بودن بر مركب گفتهاند. مطلب فوق استفاده شده است، زيرا در هر دو
حالت حركت لحاظ شده است. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 130)
[5] . نماز در حال راه رفتن يا سواره بودن طبعاً ملازم با حركت و
استدبار به قبله است. چنانكه مرحوم شيخ طوسى به آن اشاره مىكند. (الخلاف، ج 1، ص
234)