7. گواهى به حق
489. اداى شهادت و گواهى به حق، از اوصاف نمازگزاران حقيقى:
إِلَّا الْمُصَلِّينَ وَ الَّذِينَ هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ.
معارج (70) 22 و 33
8. وفاى به عهد
490. نمازگزاران، پايبند به عهد و پيمان خويش:
إِلَّا الْمُصَلِّينَ وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ.
معارج (70) 22 و 32
ايمان نمازگزاران---) همين مدخل، اوصاف نمازگزاران، ايمان به قيامت و مصاديق نمازگزاران، مؤمنان
بشارت به نمازگزاران
491. مؤمنان نمازگزار، بهرهمند از بشارت الهى:
... الْعابِدُونَ ... الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ ... وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ.
توبه (9) 112
وَ أَوْحَيْنا إِلى مُوسى وَ أَخِيهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِكُما بِمِصْرَ بُيُوتاً وَ اجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ.
يونس (10) 87
بهداشت نمازگزاران---) همين مدخل، بهداشت و نماز
پاداش نمازگزاران---) همين مدخل، پاداش نماز
تشبيه نمازگزاران
492. تشبيه نمازگزاران از صحابه پيامبر در انجيل و تورات، به رشد شگفتانگيز جوانه گياه:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ ... تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً ... وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ [1] ...
فتح (48) 29
تشكّر از نمازگزاران
493. تشكّر خداوند از نمازگزاران، با بهرهمند كردن آنان از فضل و عنايت خويش:
إِنَّ الَّذِينَ ... وَ أَقامُوا الصَّلاةَ ... لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ.
فاطر (35) 29 و 30
تقارن نمازگزاران---) همين مدخل، آداب نماز، تقارن نمازگزاران
تهديد نمازگزاران
494. تهديد خداوند به برخى نمازگزاران، به دليل خوددارى از امدادرسانى به نيازمندان:
فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ وَ يَمْنَعُونَ الْماعُونَ.
ماعون (107) 4 و 7
495. نمازگزاران رياكار، مورد تهديد خداوند:
فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ يُراؤُنَ.
ماعون (107) 4 و 6
496. غفلت و بىتوجّهى در نماز، زمينه هشدار خداوند به برخى نمازگزاران:
فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ [2].
ماعون (107) 4 و 5
خوف نمازگزاران---) همين مدخل، اوصاف نمازگزاران، خوف از عذاب
درجات نمازگزاران
497. نمازگزاران، برخوردار از درجاتى والا در پيشگاه الهى:
الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ .... لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ
[1] . بنابراينكه «مثلهم فى التوراة و مثلهم فى الانجيل» يك حكم داشته و «كزرع ...» ناظر به هر دو مَثَلِ تورات و انجيل باشد. (روح المعانى، ج 14، جزء 26، ص 190)
[2] . «سهو» [مصدر «ساهون»]، به معناى غفلت است. (المصباح، ج 1- 2، ص 293، «سها»)