responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 463

[1] وَ أَدْبارَ السُّجُودِ.

ق (50) 39 و 40

462. سوگند خدا به عصر و فريضه آن:

وَ الْعَصْرِ [2].

عصر (103) 1

463. اهمّيّت نماز عصر، در ميان نمازهاى يوميّه:

حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‌ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ‌ [3].

بقره (2) 238

نيز---) حكم، حكم نماز، اوقات نماز

نماز عيد فطر

464. وجوب نماز عيد فطر بر مسلمانان:

وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ. [4]

بقره (2) 43

حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‌ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ‌ [5].

بقره (2) 238

قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى‌ وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى‌ [6].

اعلى (87) 14 و 15

465. وجوب اقامه نماز عيد فطر با جماعت:

وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ. [7]

بقره (2) 43

نماز عيد قربان‌

466. وجوب نماز عيد قربان بر مسلمانان:

وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ. [8]

بقره (2) 43

حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‌ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ‌ [9].

بقره (2) 238

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ [10].

كوثر (108) 2

467. وجوب اقامه نماز عيد قربان با جماعت:

وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ. [11]

بقره (2) 43

468. فضيلت تكبير گفتن، پس از نماز عيد قربان و پانزده نماز در پى آن:

لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ‌


[1] . مراد از «تسبيح» نماز است و جمله «قبل الغروب» شامل نماز عصر مى‌شود. (التبيان، ج 9، ص 374- 375)

[2] . گفته شده: مقصود از «عصر» نماز عصر است. (مجمع البيان، ج 9- 10، ص 815)

[3] . بنابراينكه مقصود از «الصلاةالوسطى» نماز عصر باشد، ذكر آن پس از «الصلوات» كه شامل آن نيز هست از باب اهميت و تعظيم است. (مجمع البيان، ج 1- 2، ص 599؛ الكشاف، ج 1، ص 278)

[4] . گفته شده: جمله «واركعوا مع الراكعين» شامل نمازهايى چون عيدين مى‌شود. (زبدة البيان، ص 183)

[5] . بعيد نيست كه به آيه ياد شده براى وجوب نماز عيدين استدلال شود. (فقه القرآن فى شرح آيات الاحكام، ج 1، ص 79)

[6] . بنابرقولى، مقصود از «تزكى» زكات فطره و «فصلّى» نماز عيد فطر است. (مجمع البيان، ج 9- 10، ص 722)

[7] . گفته شده: جمله «و اركعوا مع الراكعين» شامل نمازهايى است كه واجب است به جماعت خوانده شود، همانند نماز عيدين. (زبدة البيان، ص 183)

[8] . بنابر اين احتمال كه جمله «واركعوا مع الراكعين» پس از جمله «و اقيموا الصلاة» [كه وجوب صلاة را على الاطلاق مى‌رساند] ناظر به نمازهايى باشد كه واجب است به جماعت خوانده شود، همچون نماز عيدين. (زبدة البيان، ص 182- 183)

[9] . بعيد نيست كه به آيه ياد شده بر وجوب نماز عيدين، [فطر و قربان‌] استدلال شود. (فقه القرآن فى شرح آيات الاحكام، ج 1، ص 79)

[10] . گفته شده: مراد از «صلاة» در آيه، نماز عيد قربان است. (زبدة البيان، ص 136)

[11] . بنابراين احتمال كه جمله «واركعوا مع الراكعين» پس از جمله «و اقيموا الصلاة» [كه وجوب صلاة را على الاطلاق مى‌رساند] ناظر به نمازهايى باشد كه واجب است به جماعت خوانده شود، همچون نماز عيدين. (زبدة البيان، ص 182- 183)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 463
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست