[1] . مراد از «تسبيح» نماز است و جمله «قبل الغروب» شامل نماز عصر
مىشود. (التبيان، ج 9، ص 374- 375)
[2] . گفته شده: مقصود از «عصر» نماز عصر است. (مجمع البيان، ج 9-
10، ص 815)
[3] . بنابراينكه مقصود از «الصلاةالوسطى» نماز عصر باشد، ذكر آن
پس از «الصلوات» كه شامل آن نيز هست از باب اهميت و تعظيم است. (مجمع البيان، ج 1-
2، ص 599؛ الكشاف، ج 1، ص 278)
[4] . گفته شده: جمله «واركعوا مع الراكعين» شامل نمازهايى چون
عيدين مىشود. (زبدة البيان، ص 183)
[5] . بعيد نيست كه به آيه ياد شده براى وجوب نماز عيدين استدلال
شود. (فقه القرآن فى شرح آيات الاحكام، ج 1، ص 79)
[6] . بنابرقولى، مقصود از «تزكى» زكات فطره و «فصلّى» نماز عيد
فطر است. (مجمع البيان، ج 9- 10، ص 722)
[7] . گفته شده: جمله «و اركعوا مع الراكعين» شامل نمازهايى است كه
واجب است به جماعت خوانده شود، همانند نماز عيدين. (زبدة البيان، ص 183)
[8] . بنابر اين احتمال كه جمله «واركعوا مع الراكعين» پس از جمله
«و اقيموا الصلاة» [كه وجوب صلاة را على الاطلاق مىرساند] ناظر به نمازهايى باشد
كه واجب است به جماعت خوانده شود، همچون نماز عيدين. (زبدة البيان، ص 182- 183)
[9] . بعيد نيست كه به آيه ياد شده بر وجوب نماز عيدين، [فطر و
قربان] استدلال شود. (فقه القرآن فى شرح آيات الاحكام، ج 1، ص 79)
[10] . گفته شده: مراد از «صلاة» در آيه، نماز عيد قربان است.
(زبدة البيان، ص 136)
[11] . بنابراين احتمال كه جمله «واركعوا مع الراكعين» پس از جمله
«و اقيموا الصلاة» [كه وجوب صلاة را على الاطلاق مىرساند] ناظر به نمازهايى باشد
كه واجب است به جماعت خوانده شود، همچون نماز عيدين. (زبدة البيان، ص 182- 183)