responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 447

بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلَّا وَ هُمْ كُسالى‌ وَ لا يُنْفِقُونَ إِلَّا وَ هُمْ كارِهُونَ.

توبه (9) 54

كفر به نماز

374. كفرورزى به نماز، مايه ضلالت و گمراهى از راه مستقيم الهى:

... ل لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ ... فَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ.

مائده (5) 12

كوثر و نماز

375. برگزارى نماز براى پروردگار، پس از اعطاى كوثر به پيامبر صلى الله عليه و آله دستور خدا به آن حضرت:

إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ.

كوثر (108) 1 و 2

لباس در نماز

376. استحباب پوشيدن لباسهاى آراسته، هنگام نماز و عبادت:

يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ [1] ...

اعراف (7) 31

377. وجوب لباس و پوشش درنماز:

يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ‌ [2].

اعراف (7) 31

378. وجوب ستر عورت، در نماز:

يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‌ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ‌ [3].

اعراف (7) 26

379. وجوب استفاده از لباس مباح، در نماز:

يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‌ ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ‌ يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ‌ [4].

اعراف (7) 26 و 31

380. حرمت و بطلان نماز، در لباس تهيّه شده از پوست حيوان مرده:

إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ ....

بقره (2) 173

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ [5] ...

مائده (5) 3

إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ ....

نحل (16) 115

381. وجوب تطهير لباس از نجاسات، در حالت نماز:

وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ [6].

مدّثر (74) 4


[1] . براساس روايتى از امام حسن عليه السلام، آيه مزبور مربوط به‌نماز است. (مجمع البيان، ج 3- 4، ص 637)

[2] . گفته شده: در جاهليّت مردم به صورت عريان طواف‌مى‌كردند، لذا خداوند به مسلمانان دستور داد تا نماز را با لباس و پوشش انجام دهند. (مجمع البيان، ج 3- 4، ص 637)

[3] . از آيه، وجوب ستر عورت به نحو مطلق [در نماز و غيرآن‌] استفاده مى‌شود. (زبدة البيان، ص 111)

[4] . بنا بر اين احتمال كه آيات، شامل نماز نيز باشد برمطلب مزبور دلالت كند، زيرا خداوند بر اعطاى حرام منّت نمى‌نهد. (زبدةالبيان، ص 111-/ 112)

[5] . بنابراين احتمال كه مقصود از تحريم ميته، حرمت جميع منافع از آن چه در نماز و چه غير نماز باشد. (زبدة البيان، ص 116)

[6] . گفته شده: منظور از «فطهّر» تطهير لباس از نجاست در نماز است. (التبيان، ج 10، ص 173؛ الكشاف، ج 4، ص 645)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست