responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 437

305. لزوم سكوت مأمومين، هنگام قرائت قرآن امام جماعت:

وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‌ [1].

اعراف (7) 204

6. قصد قربت‌

306. لزوم اقامه نماز به قصد قربت و نيّت خالص:

حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‌ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ.

بقره (2) 238

إِنَّ الْمُنافِقِينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‌ يُراؤُنَ النَّاسَ‌ ....

نساء (4) 142

قُلْ إِنَّ صَلاتِي‌ ... لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ.

انعام (6) 162

وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ [2].

بيّنه (98) 5

7. قيام‌

307. وجوب نماز گزاردن، به صورت ايستادن:

حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‌ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ‌ [3].

بقره (2) 238

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً [4] ...

آل‌عمران (3) 191

فَإِذا قَضَيْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِياماً [5] ...

نساء (4) 103

308. ضرورت رعايت اعتدال، در حال قيام نماز:

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ [6].

كوثر (108) 2

8. نيّت‌

309. وجوب نيّت، در نماز:

حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‌ وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ‌ [7].

بقره (2) 238

دعوت به نماز---) همين مدخل، توصيه به نماز

رابطه نماز و زكات‌

310. رابطه تنگاتنگ نماز، زكات و انفاق در راه خدا:

وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ.

بقره (2) 43

نيز---) بقره (2) 83 و 110 و 177 و 277؛ نساء (4) 162؛ مائده (5) 12 و 55؛ انفال (8) 3؛ توبه (9) 5 و 11 و 18 و 71؛ مريم (19) 31 و 55؛ انبياء (21) 73؛ حج (22) 41 و 78؛ نور (24) 56؛ نمل (27) 3؛ لقمان (31) 4؛ احزاب (33) 33؛ مجادله (58) 13؛ مزّمّل (73) 20


[1] . نقل شده: برخى مسلمانان، هنگام نماز جماعت صحبت مى‌كردند آيه شريفه نازل شد و دستور داد كه در حال نماز به قرائت امام جماعت گوش فرا دهند. (زبدة البيان، ص 186)

[2] . ذكر «و يقيموا الصّلوة» بعد از «ليعبدوا اللّه مخلصين» از باب ذكر خاصّ پس از عامّ است و اخلاص در آن جريان دارد

[3] . از اين آيه به وجوب قيام در نماز استدلال شده است. (مجمع البيان، ج 1- 2، ص 600؛ كنزالعرفان، ج 1، ص 115)

[4] . مؤيّد برداشت مزبور سخن امام باقر عليه السلام است كه فرمود: مقصود از «الّذين يذكرون اللّه قياماً» «نمازگزاران» سالم است كه بايد نماز را به صورت ايستاده بخوانند. (الكافى، ج 3، ص 411، ح 11؛ تفسير عيّاشى، ج 1، ص 211، ح 174)

[5] . احتمال داده شده كه «فاذكروا اللّه» به اين معنا باشد كه‌نماز را در حال صحّت و سلامت، ايستاده بخوانيد. (زبدة البيان، ص 179)

[6] . براساس روايتى از امام باقر عليه السلام مقصود از «وانحر» اعتدال در قيام است، به اينكه ستون فقرات و سينه خود را راست نگه دارد. (الكافى، ج 3، ص 336، ح 9؛ تفسيرنورالثقلين، ج 5، ص 684، ح 21)

[7] . «للّه» اشاره بر وجوب نيّت در نماز دارد. (كنزالعرفان، ج 1، ص 115)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 437
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست