... وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ
بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا.
اسراء (17) 110
[1] . مراد از «تقلّبك فى السّاجدين»، «مصلّين» است (مجمع البيان،
ج 7- 8، ص 322) و مىشود از چنين تعبيرى وجوب سجده را در نماز فهميد
[2] . امر به سجود، مفيد وجوب آنها است. (كنزالعرفان، ج 1، ص 124 و
126)
[3] . بنا بر قولى، مقصود از «المساجد» اعضاى هفتگانهانسان است
كه به وسيله آنها سجده مىشود و اين قول به واسطه سخن پيامبر صلى الله عليه و آله
تأييد مىگردد، فرمود: مأمور شدم با هفت عضو سجده كنم. (زبدةالبيان، ص 126)
[4] . روايت شده: هنگامى كه آيه ياد شده نازل شد، پيامبر صلى الله
عليه و آله فرمود: آن را در سجده قرار دهيد. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 554، ح 9)
[5] . ظاهر «صلّوا» دالّ بر وجوب است و احتمال دارد مقصود از اين
وجوب [صلوات] همان صلواتى باشد كه جزء تشهد است. (زبدة البيان، ص 131)
[6] . «قرآن الفجر» مفعول «اقم» و عطف به «الصّلاة» است، لذا
همانگونه كه نماز، متعلّق امر و واجب است، قرائت هم متعلّق همان امر و واجب است و
مؤيّد اين برداشت، سخن بعضى از مفسّران است كه گفتهاند: «قرآن الفجر» دلالت دارد
بر اينكه نماز، جز با قرائت محقّق نمىشود، زيرا در آن امر شده كه اقامه نماز
همراه با قرائت باشد و حتّى به نماز «صبح» قرائت اطلاق شده است. (مجمعالبيان، ج
5-/ 6، ص 670)
[7] . از آيه ياد شده بر وجوب قرائت استدلال شده است. (زبدةالبيان،
ص 125)
[8] . ذكر ترتيل قرآن پس از دستور اداى نماز شب مفيد معناى ياد شده
است
[9] . گفته شده: مقصود از آيه مزبور قرائت در نماز جماعت است.
(زبدةالبيان، ص 186)