[1] . گفته شده: مقصود از «ذكر ربى» نماز است. (الكشاف، ج 4، ص 92؛
مجمع البيان، ج 7- 8، ص 740)
[2] . از آيه مزبور استفاده مىشود، تشريع نماز، قبل از جهادبوده
است. (الميزان، ج 5، ص 6) گفتنى است تشريع نماز در مكّه و تشريع جهاد در مدينه
بوده است. (مجمعالبيان، ج 3-/ 4، ص 119)
[3] . گفته شده: آيه مذكور، قبل از تشريع حكم زكات نازلشده است.
(التبيان، ج 1، ص 57؛ جامعالبيان، ج 1، جزء 1، ص 154)
[4] . بنا بر اين احتمال كه تقديم ذكرى «صلاة» بر «زكاة» درآيات،
دليل بر تقديم تشريع حكم «صلاة» باشد
[5] . براساس بعضى روايات، مراد از «ساهون» تضييع نماز است.
(البرهان، ج 5، ص 769، ح 4 و 9) آيات مربوط به منافقان است. (مجمع البيان، ج 9-
10، ص 834)
[6] . «شهوات» هر آن چيزى است كه آدمى را از نماز و ذكرخدا باز
دارد. (روح المعانى، ج 9، جزء 16، ص 159)