responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 422

209. ترك نماز، عامل گرفتارى آدمى به شقاوت و بدبختى:

وَ جَعَلَنِي مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا وَ بَرًّا بِوالِدَتِي وَ لَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّاراً شَقِيًّا.

مريم (19) 31 و 32

وَ يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى‌ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى‌ وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى.

اعلى (87) 11 و 14 و 15

210. ترك نماز، سبب تهديد خداوند به تاركان نماز:

فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا.

مريم (19) 59

وَ إِذا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لا يَرْكَعُونَ‌ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ.

مرسلات (77) 48 و 49

نيز---) همين مدخل، تضييع نماز

تسبيح در نماز

211. لزوم تسبيح خدا در نمازهاى نافله، از سوى پيامبر صلى الله عليه و آله:

وَ مِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ أَدْبارَ السُّجُودِ [1].

ق (50) 40

وَ مِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ إِدْبارَ النُّجُومِ.

طور (52) 49

212. پيامبر صلى الله عليه و آله، موظّف به تسبيح خدا، در نماز صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا:

فَاصْبِرْ عَلى‌ ما يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها وَ مِنْ آناءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ النَّهارِ لَعَلَّكَ تَرْضى‌ [2].

طه (20) 130

فَاصْبِرْ عَلى‌ ما يَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ‌ وَ مِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ أَدْبارَ السُّجُودِ. [3]

ق (50) 39 و 40

213. لزوم تسبيح خدا و به عظمت ياد كردن او، در سجده نماز:

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى‌ [4].

اعلى (87) 1

214. لزوم تسبيح و به عظمت ياد كردن خدا، در ركوع نماز:

فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ‌ [5].

واقعه (56) 74

فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ.

واقعه (56) 96

215. اهميّت تسبيح خدا، بعد از هر نماز:

وَ مِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ أَدْبارَ السُّجُودِ [6].

ق (50) 40

نيز---) تسبيح، تسبيح در نماز و حكم، حكم تسبيح‌

تشريع نماز

پيشينه تشريع نماز

216. نماز، داراى سابقه‌اى ديرينه، در اديان الهى:

يا بَنِي إِسْرائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ‌


[1] . مقصود از «من الّليل» نماز شب و «ادبار السّجود» نافله مغرب است. (التبيان، ج 9، ص 374-/ 375)

[2] . آيات، نمازهاى فريضه پنجگانه را نظر دارد. (مجمع‌البيان، ج 7-/ 8، ص 58 مثل ق (50) 39 و 40؛ ج 9-/ 10، ص 225)

[3] . آيات، نمازهاى فريضه پنجگانه را نظر دارد. (مجمع‌البيان، ج 9-/ 10، ص 225 همانند طه (20) 130؛ ج 7-/ 8، ص 58)

[4] . بر اساس روايتى، پس از نزول آيه مذكور رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: آن را در سجده نمازتان قرار دهيد. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 554، ح 9 و 13)

[5] . براساس روايتى پس از نزول آيه مذكور رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: آن را در ركوع نمازتان قرار دهيد. (تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 225، ح 86 و 88)

[6] . گفته شده: مقصود از «وادبار السجود» تسبيح خدا بعد از نماز است. (التبيان، ج 9، ص 375)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 422
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست