[1] . «آناء الليل» هنگام نماز عشاء يا بين مغرب و عشاء استو
مقصود از سجده، نماز است. (مجمع البيان، ج 1- 2، ص 816؛ زادالمسير، ج 1، ص 443 و
444)
[2] . گفته شده: جمله «واركعوا مع الراكعين» براى ترغيب وتشويق به
نمازجماعت است. (التبيان، ج 1، ص 196؛ الكشاف، ج 1، ص 133)
[3] . گفته شده: مقصود از «واركعى مع الرّاكعين» نمازجماعت است.
(التبيان، ج 2، ص 458)
[4] . بنا بر بعض وجوه ذكر شده در تفسير آيه، مقصود، اقامه نماز با
جماعت است. (مجمعالبيان، ج 3-/ 4، ص 635)
[5] . بنا بر بعض وجوه ذكر شده در تفسير آيه، مقصود، اقامه نماز با
جماعت است. (مجمعالبيان، ج 3-/ 4، ص 635)
[6] . جمله «حتّى تعلموا ما تقولون» قرينه است بر اينكه مراد از
«سكارى» مىتواند هر چيزى باشد كه مانع از توجّه به نماز و مفاد آن است. اين نكته
بيانگر آن است كه حضور قلب در نماز لازم است
[7] . «قنوت» به معناى خشوع و اقرار به عبوديّت است. (لسانالعرب،
ج 11، ص 313، «قنت»)
[8] . بنا بر روايتى از امام صادق عليه السلام منظور از «خشوع»
فرونهادن چشم در نماز است. (بحارالانوار، ج 81، ص 264؛ دعائم الاسلام، ج 1، ص 158)