آثار نگاه
1. اظهار باطن
1. نگاه، نشاندهنده احوال درونى افراد:
... فَإِذا جاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِي يُغْشى عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ ....
احزاب (33) 19
... رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ ....
محمّد (47) 20
2. سرور
2. نگاه به رنگ زرد خالص، موجب سرور و شادى انسان:
قالُوا ادْعُ لَنا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنا ما لَوْنُها قالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّها بَقَرَةٌ صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ.
بقره (2) 69
3. شناخت
3. نگاه مكرّر و تفكّر عميقتر در آفرينش جهان، موجب آگاهى و شناخت فزونتر به نظم و انسجام آن:
الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِيرٌ.
ملك (67) 3 و 4
4. لذّت
4. لذّت بردن با نگاه، از جمله پاداشهاى بهشتيان:
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ .... وَ فِيها ما تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ ....
زخرف (43) 70 و 71
احكام نگاه
5. وجوب اجتناب از چشمچرانى و نگاه پيگير به نامحرم:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَ ....
نور (24) 30 و 31
6. وجوب چشم فرو بستن، از عورت و شرمگاه ديگران:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَ ... [1]
7. حرمت نگاه مرد به زن نامحرم:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ ...
نور (24) 30
8. حرمت نگاه زن به مرد نامحرم:
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَ ....
نور (24) 31
9. جواز نگاه كردن مرد به بدن همسر خويش:
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ ... وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَ [2] ...
10. جواز نگاه كردن پدر و اجداد به مواضع زينت دختران خويش:
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ ... وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ... أَوْ آبائِهِنَ ....
[1] . امر به پوشش عورت، قرينه است كه مقصود از چشمفرو بستن در آيات، چشم فرو بستن از عورت و شرمگاه ديگران است
[2] . مقصود از «لايبدين زينتهنّ» نهى از اظهار مواضع زينت است. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 217)