responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 263

از افاضه روح و انشاء حيات، و افاضه دوم حق است كه موجب بعث و حشر اجساد است در نشأت‌

عاليه اخرويه‌ [1]، نيز گفته شده مقصود از آن شاخى است كه در آن دميده مى‌شود و خداوند متعال آن‌را

سبب بازگشت صورتها و ارواح نسبت به جسم‌هاى‌شان مى‌كند [2]. دميدن در صور، از اشراط

الساعة و علامت حتمى قيامت است‌ [3]. منظور از «نفخ صور» در اين مدخل همين معناى اصطلاحى‌

آخرى است كه از واژه «نفخ (صور)» با عبارات مختلف و از عباراتى مانند «يوم ترجف الرّاجفة»، «صيحة واحدة» و «الفزع الاكبر» با توجّه به تفاسير و يا روايات كه معناى آن را برساند، استفاده شده است.

اهمّ عناوين: آثار نفخ صور.

آثار نفخ صور

1. آغاز سختيها

1. لحظه دميدن و نفخ صور در آستانه قيامت، آغاز سختيها و ناگواريها براى اهل محشر:

فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ فَذلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ [4].

مدّثر (74) 8 و 9

2. آغاز قيامت‌

2. آغاز قيامت و رستاخيز انسانها، از پيامدهاى نفخ صور:

وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَ يَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَ لَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ [5] ...

انعام (6) 73

... وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْناهُمْ جَمْعاً.

كهف (18) 99

مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ يَحْمِلُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وِزْراً خالِدِينَ فِيهِ وَ ساءَ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ حِمْلًا يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ وَ نَحْشُرُ الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ زُرْقاً. [6]

طه (20) 100-/ 102

لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ‌ فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ‌ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‌ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خالِدُونَ.

مؤمنون (23) 100-/ 103

وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذا هُمْ مِنَ الْأَجْداثِ إِلى‌ رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ‌ قالُوا يا وَيْلَنا مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ‌ إِنْ كانَتْ إِلَّا صَيْحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ جَمِيعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ‌ فَالْيَوْمَ لا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ لا تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.

يس (36) 51-/ 54


[1] . فرهنگ معارف اسلامى، ج 3، ص 2021، «نفخ صور»

[2] . مفردات، 498، «صور»

[3] . دانشنامه قرآن و قرآن پژوهى، ج 2، ص 1386، «صوراسرافيل»

[4] . مقصود از «نقر فى الناقور» نفخ و دميدن در صور است. (التبيان، ج 10، ص 174)

[5] . مراد از «يوم يقول كن» روز بعث است، براى قول [و جمله بعدش‌] «يوم ينفخ فى الصور» و معناى آيه چنين مى‌شود: خداوند آسمانها و زمين را بر اساس حق آفريد و هم او، دوبار بر اساس حق، مخلوقات را زنده مى‌كند، بنابراين مى‌شود از آيه براى آغاز قيامت در پى نفخ صور استفاده نمود. (تفسير التحرير و التنوير، ج 4، جزء 7، ص 307)

[6] . «يوم ينفخ فى الصّور» بدل از «يوم القيامة» است. (مجمع‌البيان، ج 7-/ 8، ص 47)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 31  صفحه : 263
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست