الف- آلتى كه با آن اشيا سنجيده مىشود، چون ترازو و كَيْل؛ ب-
ترازويى كه در روز قيامت عقايد و اعمال آدمى با آن سنجيده مىشود و به آن «حق» نيز
گفته شده است؛ ج- به معناى عقل، خرد، عدل[4] و دين نيز به كار رفته است.[5] در اين مدخل معناى اوّل مقصود نيست و از واژههاى «وزن»، «ميزان» و برخى آيات بيانگر سنجش استفاده شده است.
ميزان اعمال
1. كيفر جهنّميان در قيامت، به ميزان كردار آنان در دنيا:
إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً جَزاءً وِفاقاً.
نبأ (78) 21 و 26
2. تفاوت ميزان سنجش در قيامت، به حسب رفتارها و عقايد آدمى:
[1] . از ابنعبّاس، قتاده و ابنزيد نقل شده است: «دسر» به
ميخهايى [بزرگ] مىگويند كه در كشتى براى محكم كردن اتّصالات آن بهكار مىرود.
(مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 286)
[2] . ذكر آفرينش اشياى شگفتانگيز، كه از مظاهر قدرت عظيم الهى
حكايت مىكند، دليلى است بر قدرت خداوند در امر معاد و غير آن و لذا در طى آيات
مذكور، خداوند از كافران مىپرسد كه چگونه روز رستاخيز را انكار مىكنيد، حال آنكه
ادلّه قدرت تامّه خداوند را با چشمانتان مىبينيد. (التفسير المنير، ج 30، ص 10؛
الميزان، ج 20، ص 161)
[3] . بر اساس سياق آيات است كه درصدد ذكر نعمتهاىبزرگ الهى به
انسان مىباشد كه نشانه قدرت خداوند نيز است.
[4] . نثر طوبى، ج 2، ص 549-/ 550؛ الميزان، ج 8، ص 11-/ 12 و ج
18، ص 38.