معرّفى كردهاند. [1] برخى گفتهاند: مقصود از ارم، قوم عاد است و در اصل، نام پدر اين
قوم بوده است. [2] «مدخل» ياد شده با توجّه به ديدگاه
اوّل در اينجا آمده است.
شهر ارم
1) ساختمان شهر ارم، داراى پايهها و ستونهاى محكم:
إرم ذات العماد.
فجر (89) 7
2) ارم شهرى بىهمتا در تاريخ قوم عاد و داراى ساختمانهاى مرتفع:
3) بىاثر بودن استحكام شهر ارم در برابر عذاب الهى، مايه عبرت:
ألم تر كيف فعل ربّك بعاد* إرم ذات العماد*
فصبّ عليهم ربّك سوط عذاب.
فجر (89) 6 و 7 و 13
نيز---) قوم عاد
ارميا
ارميا بن حلقيّا، از پيامبران يهود در قرن 6 و 7 قبل از ميلاد مسيح (ع) [4] بوده و بنا به برخى روايات، آيه 259
بقره (2) بازگويى سخن ارميا است؛ كه به هنگام عبور از خرابههاى شهرى، از چگونگى
معاد و حيات مجدد مردگان آن پرسيد؛ سپس خداوند او را ميراند و پس از صد سال به
حيات بازگرداند. [5]
گفته شده: دو دوره افساد بنىاسرائيل و دوبار انتقام الهى كه در آيات 4 تا 7 اسراء
(17) بدان اشاره شده، دوره نخست افساد، مربوط به زندانى ساختن ارميا [6] و دوره دوم نيز بنابر نقلى مربوط به
حبس و شكنجه وى است. [7]
برخى مفسّران ذيل آيات ديگرى نيز از او ياد كردهاند.
ارهاص
ارهاص، پديده خارقالعادهاى را گويند كه از پيامبرى پيش از بعثتش
پديد آيد. و علّت ناميده شدن به ارهاص به خاطر اين است كه ارهاص در لغت به معناى
بناى بيت آمده و گويا با اين امور خارقالعاده بناى بيت نبوّت گذاشته مىشود. [8]