responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 515

123) اطاعت زنان از شوهران خويش، نشانه شايستگى و صالح بودن آنان:

الرّجال قوَّمون على النّسآء ... فالصَّلحت قنتت حفظت لّلغيب بما حفظ اللَّه ....

نساء (4) 34

124) موعظه، ترك همخوابگى و تنبيه بدنى، راه‌هاى واداشتن همسر ناسازگار به اطاعت:

... والَّتى تخافون نشوزهنّ فعظوهنّ واهجروهنّ فى المضاجع واضربوهنّ فإن أطعنكم فلاتبغوا عليهنّ سبيلا ....

نساء (4) 34

125) اطاعت از شوهر و حفظ حقوق وى، وظيفه زن در برابر حق سرپرستى و تأمين زندگى وى از سوى مرد:

الرّجال قوَّمون على النّسآء بما فضّل اللَّه بعضهم على‌ بعض وبمآ أنفقوا من أمولهم فالصَّلحت قنتت حفظت لّلغيب بما حفظ اللَّه .... [1]

نساء (4) 34

126) اطاعت زن از شوهر، مانع هرگونه ستم و رفتار نامناسب مرد با او:

... والَّتى تخافون نشوزهنّ فعظوهنّ واهجروهنّ فى المضاجع واضربوهنّ فإن أطعنكم فلاتبغوا عليهنّ سبيلا ....

نساء (4) 34

اطاعت از شيطان---) شيطان، اطاعت از شيطان‌

اطاعت از صادقين‌

127) لزوم اطاعت از مؤمنان صادق:

يأيّها الّذين ءامنوا اتّقوا اللَّه وكونوا مع الصَّدقين. [2]

توبه (9) 119

اطاعت از صالح (ع)

128) دعوت صالح از قوم ثمود به اطاعت و پيروى از خود، به دليل رسول و امين بودنش:

إذ قال لهم أخوهم صلح ألاتتّقون‌* إنّى لكم رسول أمين‌

شعراء (26) 142 144 و 150

129) اطاعت از صالح، نوعى جنون و گمراهى از ديدگاه قوم ثمود:

كذّبت ثمود بالنُذر* فقالوا أبشرا مّنّا وحدا نّتّبعه إنّا إذا لّفى ضلل و سعر.

قمر (54) 23 و 24

130) اطاعت از صالح (ع)، نوعى خسارت و زيان‌كارى از ديدگاه قوم ثمود:

ثمّ أنشأنا من بعدهم قرنا ءاخرين‌* و قال الملأمن قومه الّذين كفروا ...* ولئن أطعتم بشرا مّثلكم إنّكم إذا لّخسرون. [3]

مؤمنون (23) 31 و 33 و 34


[1] مقصود از «بما حفظ اللَّه» حقوقى است كه خداوند براى زنان مقرّر كرده، و آن‌ها را برعهده مردان قرار داده است. «باء» در «بما حفظ اللَّه» براى مقابله است و مى‌فهماند كه اطاعت و حفظ حقوق شوهران در مقابل تعهّداتى است كه برعهده آنان قرار داده شده است.

[2] در روايتى از امام صادق (ع) معيّت با صادقين در آيه، به اطاعت از آنان تفسير شده است. (تفسير العيّاشى، ذيل آيه)

[3] برداشت بنابر اين احتمال است كه مقصود از «قرناً آخرين» قوم ثمود و منظور از «بشراً» صالح (ع) باشد.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 515
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست