49) ترغيب نكردن اصحاب شِمال به اطعام مساكين، از عوامل به بند كشيده
شدن و افكنده شدن آنان در دوزخ:
و اما من اوتى كتبه بشماله ...* ثمّ الجحيم صلّوه* ثمّ فى سلسله ذرعها سبعون ذراعا فاسلكوه* و لايحضّ على طعام المسكين.
حاقه (69) 25 و 31 و 32 و 34
2. تكذيب
50) تكذيب عنادآميز حقايق دين از سوى اصحاب شِمال، از عوامل گرفتارى
آنان در جهنم و خوردن از درخت زقّوم:
و اصحب الشمال ما اصحب الشمال* ثمّ إنّكم أيّها الضّالّون المكذّبون* لأكلون من شجر مّن زقّوم* فمالون منها البطون.
واقعه (56) 41 و 51- 53
51) تكذيب حقايق دين از سوى اصحاب شِمال، از اسباب عذاب شدن آنان به
آب جوشان و آتش جهنم:
وأمّا إن كان من المكذّبين الضّالّين* فنزلمّن حميم*
و تصلية جحيم.
واقعه (56) 92 و 93 و 94
3. خوشگذرانى
52) سرمستى و خوشگذرانى اصحاب شِمال در دنيا، زمينه گرفتارى آنان به
باد سوزان و آب جوشان در سايهاى از دود گرم، سياه و غليظ در قيامت:
و اصحب الشمال ما اصحب الشمال* فى سموم وحميم*
وظلّ مّن يحموم*
لا بارد ولا كريم*
انّهم كانوا قبل ذلك مترفين.
واقعه (56) 41 و 42 و 43 و 44 و 45
4. كفر
53) كفرورزى و انكار معاد از سوى اصحاب شِمال، از اسباب گرفتارى آنان
به انواع كيفرهاى اخروى:
و اصحب الشمال ما اصحب الشمال* فى سموم وحميم*
وظلّ مّن يحموم*
لّابارد ولا كريم*
و كانوا يقولون أئِذا متنا و كنّا ترابا وعظما أءنّا لمبعوثون* أوءاباؤنا الأوّلون* ثمّ إنّكم أيّها الضّالّون المكذّبون* لأكلون من شجر مّن زقّوم* فمالون منها البطون* فشربون عليه من الحميم* فشربون شرب الهيم* هذا نزلهم يوم الدين.
واقعه (56) 41- 44 و 47 و 48 و 51- 56
54) كفر اصحاب شِمال به خداى بزرگ، از عوامل به بند كشيده شدن و
افكنده شدن آنان در دوزخ:
و اما من اوتى كتبه بشماله فيقول ...* خذوه فغلّوه*
ثمّ الجحيم صلّوه*
ثمّ فى سلسله ذرعها سبعون ذراعا فاسلكوه* إنّه كان لايؤمن باللّه العظيم.
حاقه (69) 25 و 30- 33
55) كفر اصحاب شِمال به آيات خدا، از اسباب گرفتارى آنان به آتش دوزخ
در فضايى بسته:
والّذين كفروا بايتنا هم أصحب المشمة* عليهم نار موصدة.
بلد (90) 19 و 20
5. گمراهى
56) گمراهى اصحاب شِمال، از اسباب گرفتارى آنان به آب جوشان دوزخ:
وأمّا إن كان من المكذّبين الضّالّين* فنزل مّن حميم*
وتصلية جحيم.[1]
واقعه (56) 92- 94
[1] با توجّه به آيه 51 و به قرينه مقابله آيات ياد شده با آيات
مربوط به اصحاب يمين، اين آيات مربوط به اصحاب شِمال است.