responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 401

كيفر اصحاب اخدود

9) كيفر شدن اصحاب اخدود به عذاب جهنّم و سوختن در آتش، به‌سبب سوزاندن و شكنجه كردن مؤمنان:

قتل اصحب الاخدود* النّار ذات الوقود* اذ هم عليها قعود* إنّ الّذين فتنوا المؤمنين والمؤمنت ثمّ لم يتوبوا فلهم عذاب جهنّم ولهم عذاب الحريق.

بروج (85) 4- 6 و 10

10) عذاب دوچندان اصحاب اخدود، در پى كيفر و شكنجه مؤمنان:

قتل اصحب الاخدود* النّار ذات الوقود* اذ هم عليها قعود* إنّ الّذين فتنوا المؤمنين والمؤمنت ثمّ لم يتوبوا فلهم عذاب جهنّم ولهم عذاب الحريق. [1]

بروج (85) 4- 6 و 10

لعن بر اصحاب اخدود

11) لعن و نفرين خدا بر اصحاب اخدود و دورى آنان از رحمت الهى:

قتل أصحب الأخدود. [2]

بروج (85) 4

اصحاب اعراف‌

اعراف، جمع عُرْف است و به مكان بلند و مرتفع گفته مى‌شود [3] و مقصود از اعراف در آيه 46 و 48 سوره اعراف (7)، موضع يا حجاب يا مقام روحانى است كه بر بهشت و دوزخ احاطه دارد. [4] با دقّت در آيات 46 تا 49 اعراف (7) استفاده مى‌شود كه اصحاب اعراف، انسان‌هاى كاملى‌اند كه به عنايت الهى، مجاز به تكلّم، مطمئن در اظهارات خود، مبشّر مؤمنان به امنيّت، فرمان‌دهنده آنان به ورود در بهشت و مستجاب‌الدعوةاند و در روايات متعدّد، امامان از اهل‌بيت پيامبر (ص) اصحاب اعراف معرّفى شده‌اند. [5] در اين مدخل از واژه «اعراف» استفاده شده است.

آرامش‌بخشى اصحاب اعراف---) همين مدخل، اصحاب اعراف و بهشتيان‌

اصحاب اعراف و بهشتيان‌

1) آرامش‌دهى اصحاب اعراف به راهيان بهشت:

... و على الاعراف رجال يعرفون كلّا بسيميهم و نادوا أصحب الجنّة ان سلم عليكم ... أهؤلآء الّذين أقسمتم لاينالهم اللَّه برحمة ادخلوا الجنّة لاخوف عليكم و لآ أنتم تحزنون. [6]

اعراف (7) 46 و 49


[1] ذكر جمله «و لهم عذاب الحريق» پس از «فلهم عذاب جهنّم» مى‌تواند نشان‌دهنده تعدّد عذاب باشد. (مفردات راغب)

[2] «قُتل أصحاب الأخدود» جمله انشايى و بيانگر لعن و نفرين است. (الميزان، ذيل آيه)

[3] لسان‌العرب.

[4] الميزان، ج 8، ص 121؛ التّحقيق فى كلمات القرآن الكريم.

[5] نورالثقلين، ج 2، ص 32- 34.

[6] جمله «سلام عليكم» احتمال دارد انشايى، و احتمال دارد خبرى باشد. برداشت، بنابر احتمال اوّل است.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 401
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست