2) جايز نبودن هتك حرمت حيوان اشعار شده (علامت زده شده) براى قربانى
در حج:
يأيّها الّذين ءامنوا لاتحلّوا شعئر اللّه ....
مائده (5) 2
3) جواز استفاده از شتران اشعار شده (علامت زده شده) براى حاجيان در
جهت حمل بار، سوار شدن و تغذيه از شير آنها:
والبدن جعلنها لكم مّن شعئر اللّه لكم فيها خير فاذكروا اسم
اللّه عليها صوافّ فإذا وجبت جنوبها فكلوا منها وأطعموا القانع والمعترّ كذلك
سخّرنها لكم لعلّكم تشكرون.
حج (22) 36
4) بزرگداشت حيوانات اشعار شده (علامت زده شده) جهت قربانى، نشانه
تقوا:
ذلك و من يعظّم شعئر اللّه فإنّها من تقوى القلوب* والبدن جعلنها لكم مّن شعئر اللّه لكم فيها خير ....
حج (22) 32 و 36
اشعث بن قيس
اشعث بن قيس، از سران قبيله كنده در يمن بود. [1] براساس روايتى از ابنجريح، آيه 77
آلعمران (3) در شأن وى نازل شد كه قصد داشت با سوگند دروغ، زمين فردى يهودى را
تصاحب كند. [2]
اشك---) گريه
اشموييل---) سموييل
اشهر حُرُم---) ماههاى حرام
اشهر معلومات---) حج
اصحاب اخدود
اخدود به معناى گودال و شكافى مستطيل شكل است كه در زمين ايجاد شود. [3] اصحاب اخدود، جبّارانى بودند كه
مؤمنان را به جرم ايمان در گودال آتش مىسوزاندند.
[4] اين احتمال وجود دارد كه مقصود از اصحاب اخدود، مؤمنانى باشند كه در
گودال آتش افكنده شدند. [5]
آتشافروزى اصحاب اخدود
1) برافروختن آتش از سوى اصحاب اخدود براى سوزاندن مؤمنان در
گودالهايى (بزرگ و عميق):
قتل اصحب الاخدود*
النّار ذات الوقود*
اذ هم عليها قعود*
و هم على ما يفعلون بالمؤمنين شهود.