36) اسماعيل (ع)، خواهان اخلاص خود و نسلش براى خدا:
وإذ يرفعإبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ربّنا واجعلنا مسلمين لك و من ذرّيّتنا امة مسلمة لّك ....[3]
بقره (2) 127 و 128
37) اطاعت و انقياد كامل اسماعيل (ع) و امتى از نسلش در برابر خدا،
از دعاهاى اسماعيل (ع):
وإذ يرفعإبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ربّنا واجعلنا مسلمين لك ومن ذرّيّتنا أمّة مّسلمة لّك ....[4]
بقره (2) 127 و 128
38) برانگيخته شدن پيامبرى از نسل ابراهيم و اسماعيل (ع) براى تعليم
و تربيت مردم، از دعاهاى ايشان به درگاه خداوند:
وإذ يرفعإبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ربّنا وابعث فيهم رسولًا مّنهم يتلوا عليهم ءايتك ويعلّمهم
الكتب والحكمة ويزكّيهم ....[5]
بقره (2) 127 و 129
39) اسماعيل (ع)، خواستار شناخت اماكن حج از سوى خدا:
و إذ يرفع إبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ... وأرنا مناسكنا ....[6]
بقره (2) 127 و 128
40) اسماعيل (ع) خواستار تعليم اعمال حج از سوى خداوند:
وإذ يرفعإبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ... وأرنا مناسكنا ....[7]
بقره (2) 127 و 128
[1] امام صادق (ع) در پاسخ به سؤال از «آيات بيّنات» در آيه ياد
شده، فرمود: مقام ابراهيم، حجرالاسود و حجر اسماعيل (ع)، آيات بيّنات در
بيتاللَّهاند. (كافى، ج 4، ص 223، ح 1؛ تفسير العيّاشى، ذيل آيه)
[2] مرجع ضمير فاعلى «يدعوننا» مىتواند تمام پيامبرانى باشد كه
در آيات پيشين از آنها نام برده شده و از جمله آنها اسماعيل (ع) است.
[3] «مُسلِمين» از ريشه اسلام گرفته شده كه يكى از معانى آن اخلاص
است. (ر. ك: مجمعالبيان، ذيل آيه)
[4] «مُسلِمين» از اسلام گرفته شده كه يكى از معانى آن اطاعت و
انقياد است. (ر. ك: مجمعالبيان، ذيل آيه)
[5] مقصود از «رسولًا» در آيه، به دليل روايتى از قول پيامبر (ص)
كه آمده است: من اجابت شده دعاى ابراهيم (ع) هستم (الدّرّالمنثور، ذيل آيه)،
پيامبر اسلام است.
[6] «مناسك» جمع «منسك» و طبق يك احتمال مقصود از آن، مواضع
عبادات و اعمال حج است. (مجمعالبيان، ذيل آيه)
[7] با توجّه به يك احتمال مقصود از «مناسك»، اعمال حج است.
(الميزان، ذيل آيه)