responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 327

حجر اسماعيل (ع)

) خانه و حجر اسماعيل (ع) از نشانه‌هاى روشن در مسجدالحرام:

إنّ أوّل بيت وضع للنّاس للّذى ببكّة مباركا ...* فيه ءايت بيّنت .... [1]

آل‌عمران (3) 96 و 97

حكمت اسماعيل (ع)---) همين مدخل، عطاياى خدا به اسماعيل (ع)، حكمت‌

حلم اسماعيل (ع)---) همين مدخل، فضايل اسماعيل (ع)، حلم‌

خاندان اسماعيل (ع)---) همين مدخل، نسل اسماعيل‌

خشوع اسماعيل (ع)---) همين مدخل، فضايل اسماعيل (ع)، خشوع‌

دعاهاى اسماعيل (ع)

35) دعا كردن اسماعيل (ع) به درگاه خدا در حال بيم و اميد:

وإسمعيل وإدريس وذا الكفل كلٌّ مّن الصَّبرين‌* ... ويدعوننا رغبا ورهبا .... [2]

انبياء (21) 85 و 90

36) اسماعيل (ع)، خواهان اخلاص خود و نسلش براى خدا:

وإذ يرفع‌إبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ربّنا واجعلنا مسلمين لك و من ذرّيّتنا امة مسلمة لّك .... [3]

بقره (2) 127 و 128

37) اطاعت و انقياد كامل اسماعيل (ع) و امتى از نسلش در برابر خدا، از دعاهاى اسماعيل (ع):

وإذ يرفع‌إبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ربّنا واجعلنا مسلمين لك ومن ذرّيّتنا أمّة مّسلمة لّك .... [4]

بقره (2) 127 و 128

38) برانگيخته شدن پيامبرى از نسل ابراهيم و اسماعيل (ع) براى تعليم و تربيت مردم، از دعاهاى ايشان به درگاه خداوند:

وإذ يرفع‌إبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ربّنا وابعث فيهم رسولًا مّنهم يتلوا عليهم ءايتك ويعلّمهم الكتب والحكمة ويزكّيهم .... [5]

بقره (2) 127 و 129

39) اسماعيل (ع)، خواستار شناخت اماكن حج از سوى خدا:

و إذ يرفع إبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ... وأرنا مناسكنا .... [6]

بقره (2) 127 و 128

40) اسماعيل (ع) خواستار تعليم اعمال حج از سوى خداوند:

وإذ يرفع‌إبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ... وأرنا مناسكنا .... [7]

بقره (2) 127 و 128


[1] امام صادق (ع) در پاسخ به سؤال از «آيات بيّنات» در آيه ياد شده، فرمود: مقام ابراهيم، حجرالاسود و حجر اسماعيل (ع)، آيات بيّنات در بيت‌اللَّه‌اند. (كافى، ج 4، ص 223، ح 1؛ تفسير العيّاشى، ذيل آيه)

[2] مرجع ضمير فاعلى «يدعوننا» مى‌تواند تمام پيامبرانى باشد كه در آيات پيشين از آن‌ها نام برده شده و از جمله آن‌ها اسماعيل (ع) است.

[3] «مُسلِمين» از ريشه اسلام گرفته شده كه يكى از معانى آن اخلاص است. (ر. ك: مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[4] «مُسلِمين» از اسلام گرفته شده كه يكى از معانى آن اطاعت و انقياد است. (ر. ك: مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[5] مقصود از «رسولًا» در آيه، به دليل روايتى از قول پيامبر (ص) كه آمده است: من اجابت شده دعاى ابراهيم (ع) هستم (الدّرّالمنثور، ذيل آيه)، پيامبر اسلام است.

[6] «مناسك» جمع «منسك» و طبق يك احتمال مقصود از آن، مواضع عبادات و اعمال حج است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[7] با توجّه به يك احتمال مقصود از «مناسك»، اعمال حج است. (الميزان، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 327
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست