18) اسماعيل (ع)، تجديد كننده بناى كعبه به همراه پدرش ابراهيم (ع):
وإذ يرفعإبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ربّنا تقبّل منّا إنّك
أنت السّميع العليم.[3]
بقره (2) 127
اسماعيل (ع) و محمّد (ص)
19) برانگيخته شدن محمّد (ص) به پيامبرى در پى دعاى اسماعيل (ع) به
همراه پدرش به درگاه پروردگار، براى برانگيخته شدن پيامبرى از نسل وى:
وإذ يرفعإبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ربّنا واجعلنا مسلمين لك و من ذرّيّتنا أمّة مسلمة لك ...* ربّنا وابعث فيهم رسولًا مّنهم يتلوا عليهم ءايتك ويعلّمهم
الكتب والحكمة ويزكّيهم ....[4]
بقره (2) 127- 129
اسماعيل و يعقوب (ع)
20) اسماعيل، عموى يعقوب (ع):
أم كنتم شهداء إذ حضر يعقوب الموت إذ قال لبنيه ما تعبدون من
بعدى قالوا نعبد إلهك وإله ءابائِك إبرهيم وإسمعيل و اسحق ....[5]
21) اطاعت و انقياد كامل در برابر پروردگار، از خواستهها و دعاهاى
اسماعيل (ع) هنگام بناى خانه خدا:
وإذ يرفعإبرهيم القواعد من البيت وإسمعيل ...* ربّنا واجعلنا مسلمين لك ....[6]
بقره (2) 127 و 128
[1] بنابراين احتمال كه مقصود از «تطهير»، پاكسازى كعبه از بتها
باشد، برداشت استفاده شده است.
[2] برداشت، بنابر اين است كه مقصود از «تطهير بيت»، دور ساختن
مشركان از اطراف كعبه باشد.
[3] از ظاهر «يرفع القواعد» چنين برمىآيد كه اساس ساختمان كعبه
از پيش وجود داشته و اسماعيل (ع) در كنار پدر خود، آن را بازسازى كرده است. اين
برداشت در برخى روايات نيز منعكس شده است. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[4] منظور از «رسولًا» پيامبر اسلام (ص) است. اين نكته به وسيله
روايتِ نقل شده از حضرت «انا دعوة ابىابراهيم» تأييد مىشود. (نورالثقلين؛
الدّرّالمنثور، ذيل آيه)
[5] . «آباء» معنايى اعمّ از پدر، جدّ و عمو دارد و در حديثى از
امام باقر (ع)، اين معنا بيان شده است (قصصالأنبياى راوندى، ص 102، ح 98). گفتنى
است كه يعقوب (ع) فرزند اسحاق (ع)، و اسحاق (ع) برادر اسماعيل (ع) است.
[6] «مُسلِمَين» از «اسلام» گرفته شده كه يكى از معانى آن، انقياد
و اطاعت است. (مجمعالبيان، ذيل آيه)