اسد بن عبيد (اسَيد بن سعيه)، از يهود بنى هَدْل و از گروندگان به
اسلام در غزوه بنىقريظه است. [1] براساس برخى از نقلها، آيه 113 آلعمران (3) درباره اسلام آوردن وى
و تنى چند از يهوديان، و در ردّ سخنان احبار يهود نازل شده كه ايشان را فرومايه
مىخواندند. [2]
اسد بن كعب
اسد بن كعب، از يهوديان مسلمان شده قبيله بنىقريظه است. [3] حسب برخى نقلها، آيه 208 بقره (2)
درباره خواسته وى و تنى چند از تازه مسلمانان يهود از پيامبر (ص) مبنى بر گرامى
داشتن روز شنبه نازل شد. [4] بعضى مفسّران، نزول آيات 113 و 114 آل عمران (3) را در ردّ سخنان
احبار يهود دانستهاند كه تازه مسلمانان يهود از جمله اسد را فرومايه مىخواندند. [5] نيز آيات 121 بقره (2) [6] و 136 نساء (4) [7] در شأن وى و ديگر تازه مسلمانان يهود
نازل شده است.
اسراء---) معراج
اسرائيل---) يعقوب (عليهالسّلام)
اسراف
اسراف، به معناى تجاوز از حد در هر كارى كه انسان انجام مىدهد [8] و نيز به معناى خطا، جهل و غفلت [9] است و در قرآن به معناى زيادهروى در
امور اقتصادى، زيادهروى در گناه و در بسيارى از موارد به معناى مطلق زيادهروى در
كارى استعمال شده است و در اينجا علاوه بر معناى خاص (اسراف در امور اقتصادى)
معناى عام قرآنى آن هم مورد توجه مىباشد. در اين مدخل از مشتقّات واژه «سرف» و از
جملههاى مفيد معناى اسراف مثل «لاتبسطها كل البسط» و «لاتطغوا فيه» استفاده شده
است.
اهمّ عناوين: آثار اسراف، اجتناب از اسراف، استغفار از اسراف،
اسرافگران، توبه از اسراف، حرمت اسراف، زمينه اسراف، گناه اسراف، موارد اسراف.
[1] سيره ابنهشام، ج 3، ص 238؛ الطّبقات الكبرى، ج 8، ص 247.
[2] جامعالبيان، مج 3، ج 3، ص 71؛ اسبابالنّزول، واحدى، ص 102؛
تفسير قرطبى، ج 4، ص 113.