responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 144

22) پناه بردن موسى (ع) به خدا از هر متكبّر منكر قيامت:

وقال موسى‌ إنّى عذت بربّى وربّكم مّن كلّ متكبّر لّايؤمن بيوم الحساب.

غافر (40) 27

23) پيامبر (ص)، موظّف به پناه بردن به خدا، از شرّ متكبّران لجوج:

إنّ الّذين يجدلون فى ءايت اللّه بغير سلطن أتهم إن فى صدورهم إلّاكبر مّا هم ببلغيه فاستعذ باللّه ....

غافر (40) 56

24) پيامبر (ص)، موظّف به پناه‌جويى از خداوند، در برابر مجادله‌كنندگان بى‌منطق در آيات الهى:

إنّ الّذين يجدلون فى ءايت اللّه بغير سلطن أتهم إن فى صدورهم إلّاكبر مّا هم ببلغيه فاستعذ باللّه ....

غافر (40) 56

آثار استعاذه به خدا

1. ايمنى از شرور

25) استعاذه به خدا، سبب ايمنى از شرور:

قالت إنّى أعوذ بالرّحمن منك إن كنت تقيًّا. [1]

مريم (19) 18

قل أعوذ بربّ الفلق‌* من شرّ ما خلق‌* ومن شرّ غاسق إذا وقب‌* ومن شرّ النّفَّثت فى العقد* ومن شرّ حاسد إذا حسد.

فلق (113) 1- 5

قل أعوذ بربّ النّاس‌* من شرّ الوسواس الخنّاس.

ناس (114) 1 و 4

2. ايمنى از شيطان‌

26) پناه بردن به خدا، سبب رهايى از وسوسه‌هاى شيطان:

فلمّا وضعتها قالت ربّ إنّى وضعتهآ أنثى‌ ... وإنّى أعيذها بك وذرّيّتها من الشّيطن الرّجيم.

آل‌عمران (3) 36

وإمّا ينزغنّك من الشّيطن نزغ فاستعذ باللّه ....

اعراف (7) 200

فإذا قرأت القرءان فاستعذ باللّه من الشّيطن الرّجيم‌* إنّه ليس له سلطن على الّذين ءامنوا وعلى‌ ربّهم يتوكّلون.

نحل (16) 98 و 99

و قل رّبّ أعوذ بك من همزت الشّيطين‌* و أعوذ بك ربّ أن يحضرون.

مؤمنون (23) 97 و 98

وإمّا ينزغنّك من الشّيطن نزغ فاستعذ باللّه ....

فصلت (41) 36

قل أعوذ بربّ النّاس‌* من شرّ الوسواس الخنّاس.

ناس (114) 1 و 4

3. جلب رحمت‌

27) پناه بردن به درگاه خدا، زمينه توفيق يافتن براى توبه:

وعلى الثّلثة الّذين ... ظنّوا أن لّاملجأ من اللَّه إلّاإليه ثمَّ تاب عليهم ليتوبوا .... [2]

توبه (9) 118

4. حفظ عفّت‌

28) پناه بردن به خدا، مايه مصونيّت از انحراف جنسى و حفظ عفّت:

ورودته الّتى هو فى بيتها عن نّفسه وغلّقت‌


[1] از اين‌كه مريم (ع) پنداشت آن شخص، بيگانه است و قصد سوء دارد و از شرّ او به خدا پناه برد، استفاده مى‌شود كه استعاذه، انسان را از شرّ در امان نگه مى‌دارد.

[2] عطف «تاب عليهم ...» با حرف «ثمّ» كه براى ترتّب است، نشان مى‌دهد كه مى‌توان با توبه و استعاذه، رحمت الهى را جلب كرد.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 144
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست