اين اسم و صفت الهى اسم فاعل از باب افعال
[ايساع]
به معناى توسعه و گسترش است. كاربرد اين واژه در قرآن در مورد آسمان است كه خداوند
آن را با دست قدرت خود بنا نمود و آن را گسترش داد. اين صفت اسمى يك بار در قرآن
براى خداوند آمده است، برخى گفتهاند: «لموسعون» يعنى آسمان را بنا نهاديم و
همچنان بر وسعت و گستردگى آن مىافزاييم.[5]
موسى عليه السلام، فرزند عمران و از نوادگان يعقوب عليه السلام بود
كه در مصر و زمان فرعون متولّد شد. وى در خانه فرعون بزرگ شد و در 41 سالگى وارد
مدين گرديد و با دختر شعيب ازدواج كرد. موسى عليه السلام قبل از نبوّت به دين
ابراهيم عليه السلام دعوت مىكرد.[6] در اين مدخل از واژه «موسى» و آيات مربوط، استفاده شده است.
اهمّ عناوين: ايمان به موسى عليه السلام، عطايا به موسى عليه السلام،
فضايل موسى عليه السلام، مسئوليّتهاى موسى عليه السلام و معجزات موسى عليه السلام.
[2] . ترتيبالعين، ج 2، ص 1088، و از حضرت على عليه السلام روايت
شده كه مقصود از «طلح منضود» موز است. (الدرالمنثور، ج 8، ص 13)
[3] . واژه «نضد» به معناى اين است كه متاعى را روى هم قرار دادند
و چيدند، و ابرهاى متراكم به آن تشبيه شده است. (مفردات، ص 810، «نضد») بنا بر اين
مىتوان استفاده كرد كه ميوههاى درختان موز در بهشت، بر روى هم چيده شده است.
[4] . و «و طلح منضود» خبر دوم براى «اصحاباليمين» است يا خبر
براى مبتداى مخدوف يعنى «هم لأصحاب اليمين». (اعرابالقرآن، درويش، ج 9، ص 431)
بنابراين مىتوان از آيه استفاده كرد كه اصحاب يمين در ميان درختان پر از موز در
گردش و تفريح به سر مىبرند.