responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 29  صفحه : 287

وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِ‌ ... ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ‌ [1] ...

حج (22) 27 و 29

نيز---) حلق‌

تقصير مو

2. كوتاه كردن موى بدن، از مناسك حج:

ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَ لْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ‌ [2].

حج (22) 29

لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرِينَ لا تَخافُونَ فَعَلِمَ ما لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذلِكَ فَتْحاً قَرِيباً [3].

فتح (48) 27

نيز---) تقصير

موى انعام‌

3. فراوانى فوايد و بهره‌مندى انسان، از موى انعام:

... وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعامِ‌ ... وَ أَشْعارِها أَثاثاً [4] ...

نحل (16) 80

فوايد موى انعام‌

1. تهيّه اثاث‌

4. استفاده از موى انعام، در تهيّه اثاثيّه و لوازم زندگى:

وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ‌ ... وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعامِ‌ ... وَ أَشْعارِها أَثاثاً وَ مَتاعاً إِلى‌ حِينٍ.

نحل (16) 80

5. استفاده از موى چهارپايان، براى ساختن اثاثيّه و لوازم زندگى، متناسب با زيست طبيعى انسان:

وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ‌ ... وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعامِ‌ ... وَ أَشْعارِها أَثاثاً وَ مَتاعاً [5] ...

نحل (16) 80

2. تهيّه لباس‌

6. كاربرد موى چهارپايان، در تهيّه لباس گرمازا:

وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ فِيها دِفْ‌ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ‌ [6].

نحل (16) 5

3. تهيّه لوازم گرما زا

7. تهيّه لوازم گرمازا به وسيله موى انعام، از فلسفه‌هاى خلقت آنها به وسيله خداوند:

وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ فِيها دِفْ‌ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ‌ [7].

نحل (16) 5


[1] . بر اساس روايت منقول از امام صادق عليه السلام «ثمّ ليقضوا تفثهم» تراشيدن سر است. (تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 493، ح 101)

[2] . از امام صادق عليه السلام روايت شده است: مقصود از «ثمّ ليقضوا تفثهم» كوتاه كردن شارب و شبيه آن است (تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 492، ح 97) و مراد، خروج از احرام به وسيله كوتاه كردن موى بدن است. (الميزان، ج 14، ص 371)

[3] . مراد از «مقصّرين» كوتاه كردن موى سر در مراسم حج است. (التبيان، ج 9، ص 335)

[4] . بر اين اساس كه معناى لغوى اثاث [كه به صورت اسمى و نكره به‌كار رفته است‌] انبوهى در چيز (مفردات، ص 61، «أث») و گرد آمدن كالاهاى بسيار در كنار يكديگر است. (جامع‌البيان، ج 8، جزء 14، ص 202)

[5] . آفرينش موى حيوانات در جهت تهيّه اثاث و لوازم زندگى بشر، گوياى مناسبت آن با زيست طبيعى انسان است.

[6] . مقصود از «دف‌ء» لوازم گرمازا همچون لباس است. (مجمع‌البيان، ج 5-/ 6، ص 539؛ روح‌المعانى، ج 8، جزء 14، ص 145)

[7] . «دف‌ءٌ» خلاف «برد» است (مفردات، ص 316، «دفى‌ء») و مقصود از آن تهيّه لوازم گرمازا از پوست و پشم موى چهارپايان است. (مجمع‌البيان، ج 5-/ 6، ص 539؛ الكشاف، ج 2، ص 594)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 29  صفحه : 287
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست