اين صفت فعلى الهى از باب تفعيل
[تفصيل]
به معناى روشنكننده و آشكارسازنده است و 14 بار در قرآن در مورد تفصيل آيات و
نشانههاى الهى به كار رفته است.[1] اين صفت الهى به صورت اسمى نيز در ادعيه آمده است.[2]
... يُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ.
يونس (10) 5
انعام (6) 55 و 97 و 98 و 119 و 126؛ اعراف (7) 32 و 52 و 174؛ توبه
(9) 11؛ يونس (10) 24؛ رعد (13) 2؛ اسراء (17) 12؛ روم (30) 28
مُفَضِّل/ اسماوصفات
اين صفت فعلى خداوندى از باب تفعيل
[تفضيل]
به معناى برترىدهنده است. كاربرد اين صفت براى خداوند عمدتاً در برترى دادن
انسانها، از جمله پيامبران و بنىاسرائيل است، گرچه در مورد خوراكيها نيز آمده
است. اين صفت 16 بار در مورد خداوند استعمال شده است.[3] اين صفت الهى به صورت اسمى نيز در ادعيه آمده است.[4]
... وَ كلًّا فَضَّلْنا عَلَى الْعالَمِينَ.
انعام (6) 86
بقره (2) 47؛ بقره (2) 122؛ بقره (2) 253؛ نساء (4) 32 و 34 و 95؛
اعراف (7) 140؛ رعد (13) 4؛ نحل (16) 71؛ اسراء (17) 21 و 55 و 70؛ نمل (27) 15؛
جاثيه (45) 16
مُفْهِم/ اسماوصفات
اين صفت فعلى الهى از باب تفعيل (تفهيم) به معناى فهماندن و
نماياندن است و تنها يك بار در قرآن درباره فهماندن حكم داورى بين متخاصمان در
مورد سليمان عليه السلام آمده است.[5] اين صفت الهى به صورت اسمى نيز در ادعيه آمده است.[6]
فَفَهَّمْناها سُلَيْمانَ
....
انبياء (21) 79
مقاربت---) آميزش
مقابله به مثل---) انتقام
مقام ابراهيم (عليهالسّلام)
مقام ابراهيم عليه السلام سنگ مخصوصى است كه اثر پاى ابراهيم عليه
السلام بر آن نمايان است و نزديك خانه كعبه و حجرالاسود قرار داده شده است.[7] بعضى مفسّران
[1] . اسما و صفات الهى فقط در قرآن، ج 2، ص 1062-/ 1066.