responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 28  صفحه : 465

فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ.

توبه (9) 7

شرايط وفا به معاهده‌

84. پايبند بودن طرف معاهده به پيمان، شرط لزوم وفادارى به معاهده:

إِلَّا الَّذِينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئاً وَ لَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى‌ مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ.

توبه (9) 4

كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِينَ عاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ.

توبه (9) 7

وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ.

توبه (9) 12

نيز---) همين مدخل، فسخ معاهده، عوامل فسخ معاهده‌

مُعتّب بن قُشير (بشير)

مُعتّب بن قُشير از انصار و از تيره بنى عمرو بن عوف و از شركت‌كنندگان در غزوه بدر است. [1] برخى از مفسّران آيه 154 آل‌عمران (3) را درباره سخنان وى دانسته‌اند كه در جنگ احُد و پس از فرار، سخنان ناشايستى بر زبان راند. [2] نيز شأن نزول آيات 75 تا 76 توبه (9) درباره وى دانسته شده كه گفت: اگر خداوند به او مالى داد زكات خواهد داد و از صالحان خواهد شد و وقتى خدا به او مالى داد بخل ورزيد و اعراض نمود. [3]

معجزه‌

معجزه اسم فاعل از اعجاز و از ريشه «ع- ج- ز» به معناى ناتوان ساختن يا ناتوان يافتن كسى يا چيزى به كار رفته است. [4] اعجاز و معجزه از اصطلاحات كلامى و به معناى امرى خارق العاده، همراه با تحدّى و مبارزطلبى و سالم از معارضه است كه خداوند آن را به دست پيامبرش پديد آورد تا نشان راستى رسالت وى باشد. [5] اصطلاح معجزه به اين معنا در قرآن كريم به كار نرفته، اما الفاظ ديگرى آمده كه به معجزه حمل شده است، مانند «بيّنه» و «آيه». گفتنى است معجزه گرچه تصرف ماوراء طبيعت در عالم طبيعت و ماده است، اما مبطل ضرورتهاى عقلى و خارج از نظام قانونمند عليت نيست. [6] آنچه از امور خارق العاده از انبيا قبل از نبوت‌شان انجام شود «ارهاص» و آنچه از غير انبيا صادر شود «كرامت» است كه هر كدام مستقل مورد بحث قرا گرفته است. و از واژه‌هاى سلطان و آية


[1] . السيرة النبويه، ابن هشام، ج 2، ص 688؛ الاستيعاب، ج 3، ص 482

[2] . مجمع البيان، ج 1-/ 2، ص 863؛ تفسير القرآن العظيم، ابن ابى حاتم، ج 3، ص 794

[3] . جامع البيان، ج 6، جزء 10، ص 427؛ تفسير مبهمات القرآن، ج 1، ص 553؛ مفحمات الاقران، ص 108

[4] . مفردات، ص 547، «عجز»؛ لسان العرب، ج 9، ص 58 «عجز»

[5] . تلخيص المحصل، ص 350؛ كشف الفوائد ص 271؛ المواقف، ص 339؛ كشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ج 2، ص 1575 «المعجزه»، كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد، ص 275

[6] . الميزان، ج 1، ص 73

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 28  صفحه : 465
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست