[1] . در احتمالى مراد از «فتح» در آيه شريفه صلح حديبيه است.
(مجمع البيان، ج 9-/ 10، ص 166؛ الكشاف، ج 4، ص 332)
[2] . «على سواء» به معناى مساوى و برابر بودن است و مقصود از آن
تساوى در آگاهى به لغو پيمان نامه است. (مجمع البيان، ج 3- 4، ص 850؛ معالم
التنزيل، بغوى، ج 2، ص 302)
[3] . در احتمالى، آيه اشاره دارد به معاهداتى كه بين رسول اللَّه
صلى الله عليه و آله و يهود وجود داشته و آنها آن را نقض كردند، مثل يهود بنى
قريظه و بنى نضير كه عهد بستند با پيامبر صلى الله عليه و آله كه كسى را عليه آن
حضرت يارى نكنند، ولى آن را نقض كردند و در جنگ خندق با مشركان مكه بر ضد اسلام
همكارى كردند. (الكشف و البيان، ثعلبى، ج 1، ص 242؛ مجمع البيان، ج 1-/ 2، ص 328)
[4] . وصف «فاسقون و معتدون» بيانگر اين است كه اكثريت اينان ناقض
عهد و ميثاقاند، به دليل دشمنى و بغضى كه در درون دارند مقصود از «فسق» و
«معتدون» در هر دو آيه، خروج از عهد و ذمّه است. (الميزان، ج 9، ص 158)