responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 28  صفحه : 137

أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً ....

توبه (9) 77 و 84

نيز---) ارث، حيات، برزخ، شهيدان، مرگ‌

مرزبانى‌

در اين مدخل از واژه «رابطوا» استفاده شده است.

آثار مرزبانى‌

1. مرزبانى از جامعه اسلامى، زمينه‌ساز رستگارى و سعادت:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... وَ رابِطُوا ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌ [1].

آل‌عمران (3) 200

2. مرزبانى از مرزهاى كشور اسلامى، زمينه‌ساز پيروزى:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌ [2].

آل‌عمران (3) 200

اهميّت مرزبانى‌

3. مرزبانى و نگهبانى از مرزها و حدود جغرافيايى كشور اسلامى، داراى جايگاه مهم در تعاليم اسلامى:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌ [3].

آل‌عمران (3) 200

زمينه‌هاى مرزبانى‌

4. صبر و شكيبايى، زمينه ساز مرزبانى:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا ... وَ رابِطُوا ....

آل‌عمران (3) 200

5. رعايت تقواى الهى، زمينه ساز مرزبانى و حفاظت از حدود و ثغور وطن اسلامى:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.

آل‌عمران (3) 200

شرايط مرزبانى---) همين مدخل، زمينه‌هاى مرزبانى‌

مرزبانى مؤمنان‌

6. مؤمنان، مورد خطاب خداوند، در باره مرزبانى از حدود و ثغور وطن اسلامى:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ...

وَ رابِطُوا ....

آل‌عمران (3) 200

7. مرزبانى از حدود و ثغور وطن اسلامى، وظيفه همگانى مؤمنان:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... وَ رابِطُوا ....

آل‌عمران (3) 200


[1] . واژه «فلح» به معناى پيروزى و ظفر آمده است. (لسان العرب، ج 10، ص 316، «فلح»)

[2] . واژه «رباط و مرابطه» به معناى محافظت و ملازمت و حفظ مرزها است. (رك: لسان العرب، ج 5، ص 112 «ربط») و حفظ و نگهبانى از مرزهاى [كشورهاى‌] مسلمانان است. (مفردات، ص 338- 339، «ربط») برداشت با توجه به استعمال اين واژه در چنين معنايى صورت گرفته است. بعضى از مفسران «رابطوا» را اقامه و ماندن در مرزها و [آماده كردن‌] بستن اسبها و آمادگى و در انتظار براى جنگ بودن معنا و تفسير نموده‌اند. (الكشاف، ج 1، ص 460)

[3] . از اينكه قبل و بعد «رابطوا» [امر به حفظ مرزهاى كشور اسلامى‌] با توصيه به صبر و تقوا صورت گرفته و انجام دادن آن را زمينه دستيابى به رستگارى و سعادت دانسته، چنين برداشتى امكان‌پذير است‌

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 28  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست