responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 28  صفحه : 104

42. يوشع و كالب، برخوردار از نعمت اسلام:

قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا [1] ...

مائده (5) 23

43. يوشع و كالب، دو مرد خدا ترس از ياران موسى:

قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ....

مائده (5) 23

44. پيشنهاد دو مرد از ياران موسى براى يورش به سرزمين مقدس، از طريق دروازه آن:

قالَ رَجُلانِ‌ ... ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ‌ ....

مائده (5) 23

عقيم بودن مرد

45. عقيم بودن مرد، تابع مشيت خداوند:

أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقِيماً ....

شورى (42) 50

قتل مرد قبطى‌

46. افشا شدن راز قتل مرد قبطى، به وسيله مرد اسرائيلى:

وَ دَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلى‌ حِينِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِها فَوَجَدَ فِيها رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شِيعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغاثَهُ الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسى‌ فَقَضى‌ عَلَيْهِ قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِينٌ‌ فَلَمَّا أَنْ أَرادَ أَنْ يَبْطِشَ بِالَّذِي هُوَ عَدُوٌّ لَهُما قالَ يا مُوسى‌ أَ تُرِيدُ أَنْ تَقْتُلَنِي كَما قَتَلْتَ نَفْساً بِالْأَمْسِ‌ ....

قصص (28) 15 و 19

قلب مرد

47. قرار داده نشدن دو قلب، در سينه مرد:

ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ‌ [2] ...

احزاب (33) 4

گسترش مردان‌

48. خداوند، گسترش دهنده مردان بسيار، از يك زن و مرد:

... خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ ... وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِيراً [3] ...

نساء (4) 1

گواهى مرد

49. تقدّم و اولويّت مردان نسبت به زنان، در اداى شهادت:

... وَ اسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ‌ ....

بقره (2) 282


[1] . نقل شده است كه آن دو برخوردار از نعمت الهى اسلام بودند. (مجمع البيان، ج 3- 4، ص 280)

[2] . اين جمله كنايه است از اينكه ممكن نيست كسى بين‌دو اعتقاد متنافى و دو رأى متناقض جمع كند، اگر دو اعتقاد متنافى ديديم بايد بدانيم كه دو قلب به آن معتقد است، يعنى دو فرد مخالف هر يك به يكى از آن دو اعتقاد دارند و ممكن نيست يك فرد به هر دو معتقد باشد. (الميزان، ج 16، ص 274؛ مجمع البيان، ج 7- 8، ص 527)

[3] . «بث» در اصل به معناى پراكندن و منتشر كردن است. (مجمع البحرين، ج 1، ص 132، «ب ث ث»؛ كتاب العين، ج 1، ص 131، «بث»؛ لسان العرب، ج 1، ص 312، «بثث»)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 28  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست