responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 27  صفحه : 318

نجواى محمّد صلى الله عليه و آله‌

2212. جواز نجوا و گفتگوى خصوصى پيامبر صلى الله عليه و آله با مؤمنان:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا ناجَيْتُمُ الرَّسُولَ‌ ....

مجادله (58) 12

نسل محمّد صلى الله عليه و آله‌

2213. تداوم نسل پيامبر صلى الله عليه و آله بيانگر پوچى پندار دشمنان آن حضرت، در مورد قطع نسل او:

إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ.

كوثر (108) 1 و 3

2214. نسل بريده خوانده شدن محمّد صلى الله عليه و آله، از ناحيه دشمنانش:

إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ [1].

كوثر (108) 3

2215. نسبت دهنده نسل‌بريدگى به محمّد صلى الله عليه و آله، خود نسل بريده و خالى از هرگونه خوبى و ياد نيك:

إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ.

كوثر (108) 3

2216. خداوند، بشارت‌دهنده پيامبر صلى الله عليه و آله به فراوانى ذريّه و نسل او، از طريق فاطمه عليها السلام:

إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ [2].

كوثر (108) 1 و 3

2217. برخوردارى از نسلى گسترده، بشارت خداوند به پيامبر صلى الله عليه و آله:

إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ [3].

كوثر (108) 1

2218. امام حسن و امام حسين عليهما السلام از نسل پيامبر صلى الله عليه و آله:

فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ‌ [4] ...

آل‌عمران (3) 61

2219. ائمّه معصومين عليهم السلام، فرزندان زهرا و از نوادگان پيامبر صلى الله عليه و آله:

وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَنِينَ وَ حَفَدَةً [5] ...

نحل (16) 72

نشانه‌هاى محمّد صلى الله عليه و آله---) محمّد صلى الله عليه و آله در انجيل، محمّد صلى الله عليه و آله در تورات‌

نصرت محمّد صلى الله عليه و آله---) امداد به محمّد صلى الله عليه و آله، پيروزى‌محمّد صلى الله عليه و آله‌


[1] . سوره كوثر درباره «عاص بن وائل سهمى» نازل شده است. موقعى كه پيامبر صلى الله عليه و آله از مسجد خارج مى‌شد او را ديد و باهم سخن گفتند. در آن حال عدّه‌اى از بزرگان قريش در مسجد نشسته بودند. وقتى كه «عاص» وارد شد از وى پرسيدند: با كى سخن مى‌گفتى؟ در پاسخ گفت: با «ابتر». اين در زمانى بود كه فرزند پيامبر صلى الله عليه و آله «عبداللّه» فوت كرده بود و در آن وقت به هر كس كه پسر نداشت مى‌گفتند: ابتر، از اين رو قريش نيز پيامبر صلى الله عليه و آله را ابتر خواندند. (مجمع‌البيان، ج 9-/ 10، ص 836)

[2] . گفته شده: مقصود از «كوثر»، فاطمه عليها السلام و كثرت نسل‌پيامبر صلى الله عليه و آله از طريق او است. (مجمع‌البيان، ج 9-/ 10، ص 836)

[3] . مقصود از «الكوثر»، طبق يك قول، كثرت نسل و ذريّه است. (مجمع‌البيان، ج 9-/ 10، ص 836)

[4] . بر اساس روايات شيعه و سنّى، مقصود از «أبنائنا» امام‌حسن و امام حسين عليهما السلام است. (الدّرّالمنثور، ج 2، ص 230 و 232-/ 233؛ تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 348-/ 349، ح 158 و 160 و 162 و 163 و 166»

[5] . از امام صادق عليه السلام در تفسير «حفدة» نقل شده است: مقصود، پسران دختر است و ما حفده رسول خدا صلى الله عليه و آله هستيم. (تفسير عيّاشى، ج 2، ص 264، ح 46؛ تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 68، ح 150)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 27  صفحه : 318
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست