1056. ترغيب و تشويق پيامبر صلى الله عليه و
آله، از ناحيه خداوند، به استقامت در اجراى رسالت، به رغم مخالفت با وى: فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ ....
آلعمران (3) 184
تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيها إِلَيْكَ ما كُنْتَ
تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هذا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَةَ
لِلْمُتَّقِينَ.
1063. امانتدارى پيامبر صلى الله عليه و آله
در تبيين و ابلاغ وحى به مردم:
وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ
بِضَنِينٍ[5].
تكوير (81) 22 و 24
[1] . «شاهد» چه به معناى شاهد اعمال و چه به معناىحجّت،
(مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 416) ملاك و معيار و الگو بودن پيامبر صلى الله عليه و
آله را مىرساند.
[2] . با توجّه به سياق آيات، كه مربوط به غزوه احزاب است، معلوم
مىشود اسوه بودن پيامبر صلى الله عليه و آله در جهاد است. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8،
ص 548)
[3] . برداشت با توجّه به شأن نزول است. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص
574)
[4] . در شأن نزول آيه آوردهاند: در غزوه بدر، قطيفه سرخى از
غنايم گم شد. برخى گفتند: پيامبر صلى الله عليه و آله برداشته است، آيه مزبور نازل
شد. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 872)
[5] . مقصود از «و ما هو على الغيب بضنين» نفى اتّهام از پيامبر
صلى الله عليه و آله نسبت به هرگونه خيانتى است. (مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 678)