(1) . از حضرت على عليه السلام روايت شده است: رسول خدا صلى الله
عليه و آله بر منبر بود كه لحظهاى خواب، چشم او را ربود. در خواب، مردانى را ديد
كه چون بوزينگان بر منبر آن حضرت مىجهند و مردم را به روش گذشتگان [دوران
جاهليّت] بازمىگردانند. پيامبر صلى الله عليه و آله در حالى كه نشسته بود به خود
آمد و آثار حزن و اندوه در چهرهاش نمايان شد. جبرئيل اين آيه را براى حضرت آورد:
«و ما جعلنا الرّؤيا الّتى أريناك إلّافتنة للنّاس و الشّجرة الملعونة فى القرآن
...» يعنى بنىاميّه. (بحارالانوار، ج 55، ص 350؛ فتحالقدير، ج 3، ص 342؛ شرح
ابنابىالحديد، ج 9، ص 320 و ج 15، ص 175؛ الدّرّالمنثور، ج 4، ص 191) در نقل
ديگر از ابن عباس آمده است: «شجره ملعونه» بنىاميّه يعنى «حكمبنابىالعاص» است
كه پيامبر صلى الله عليه و آله در خواب ديد فرزندان مروان بن حكم بر منبر پيامبر
صلى الله عليه و آله بالا مىروند. (التّفسير الكبير، ج 7، ص 361؛ انوار التنزيل،
بيضاوى، ج 3، ص 454؛ الجامع لاحكام القرآن، قرطبى، ج 10، ص 245)
(2) . مراد از «صبر»، مقاومت در مقابل اذيّت و تحمّل مشقّت در
برابر تكذيب پيامبر صلى الله عليه و آله است. مقصود از «وعد اللّه» وعده نصرت به
آن حضرت در دنيا و پاداش در آخرت است. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 821)