ويژگيهاى گواهان
123. ايمان به خدا، از ويژگيهاى گواهان:
وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ ...
حديد (57) 19
124. ايمان به تمامى پيامبران الهى، از ويژگيهاى گواهان:
125. ايمان به خدا و پيروى از پيامبر صلى الله عليه و آله از ويژگيهاى گواهان:
رَبَّنا آمَنَّا بِما أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ.
آلعمران (3) 53
126. ايمان به خدا و قرآن، از ويژگيهاى گواهان:
وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ وَ ما لَنا لا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ ما جاءَنا مِنَ الْحَقِّ وَ نَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنا رَبُّنا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ.
مائده (5) 83 و 84
گواهان در قيامت
127. گواهان صحنه قيامت، داراى عظمتى در خور درخواست از خداوند، جهت همراهى با آنان:
... قالَ الْحَوارِيُّونَ .... فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ. «1»
آلعمران (3) 52 و 53
128. سوگند خداوند به گواهان اعمال انسانها در قيامت:
وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ.
بروج (85) 2 و 3
129. قيامت، روز حضور گواهان اعمال و شهادت دادن آنان:
130. داورى خداوند ميان بندگان، در قيامت، بر پايه مستندات پرونده اعمال و گواهى شاهدان:
وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ وُضِعَ الْكِتابُ وَ جِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ.
زمر (39) 69
131. خداوند، برانگيزاننده شاهدانى از امّتها براى گواهى دادن آنان در قيامت:
وَ يَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً عَلَيْهِمْ ...
نحل (16) 89
مصاديق گواهان در قيامت
1. امامان عليهم السلام
132. ائمّه عليهم السلام در قيامت، گواهان بر اعمال و رفتار مردم:
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ «2» ...
بقره (2) 143
2. امّتها
133. برانگيخته شدن شاهدى از هر امّت در قيامت، جهت گواهى دادن بر آنان:
فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهِيداً.
نساء (4) 41
(1) . در احتمالى، مقصود از «شاهدين» گواهان بر اعمال است. (الميزان، ج 3، ص 206)
(2) . براساس برخى روايات، مقصود از ضمير «كُم» ائمه معصومين عليهم السلام است. (بصائر الدرجات، ص 82، ح 1، باب 13؛ تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 133، ح 401 و 408)